Els boscos de prat de Cadí a l’hivern

El punt de partida d’aquesta proposta de passejada és Estana, situat al peu de la serra del Cadí. Per prendre el camí vers aquest petit poble cal arribar primer a Martinet. Per fer-ho tenim tres opcions. La primera és venir per la C-17 de Barcelona a Puigcerdà, tot fent la collada de Toses i un cop a la Cerdanya agafar la N-260 fins a Martinet. La segona és agafar la C-1313 de Lleida a la Seu d’Urgell i des d’aquesta localitat seguir per la N-260 fins a Martinet. La tercera és prendre l’eix del Llobregat i el túnel del Cadí i un cop siguem a la comarca de la Cerdanya continuar per la N-260.

Un cop arribats a Martinet cal agafar el trencall que surt en direcció Montellà i a uns 400 m desviar-nos a la dreta cap a Estana i Santuari de Bastanist . Al cap d’uns dos quilòmetres deixarem el camí que porta al santuari i començarem a enfilar-nos per una pista que en alguns sectors està sense en mal estat fins arribar al poble d’Estana.

El punt de partida és una font i , a la vegada, abeurador de bestiar que hi ha a un centenar de metres d’Estana en direcció Cadí. A partir d’aquest punt seguiu a peu per un sender marcat per trames blanques i grogues que s’inicien en el coll de Pallers on també trobareu un rètol que us informa que us endinseu en el Parc natural del Cadí-Moixeró. En aquesta època de l’any és fàcil trobar el camí tot nevat. Per tant, és molt recomanable fer el recorregut amb raquetes de neu.

El camí de pujada transcorre per entre mig d’una pineda de pi roig que presenta un sotabosc dominat pel boix i el ginebró que, fàcilment sobresurten del mantell nival. Al cap d’uns quaranta minuts de caminada us adonareu que, poca poc, la pineda de pi roig va barrejant-se primer i deixant pas després al pi negre. Cal destacar que entre la pineda de pi negre ens apareixen, de tant en tant, algun avet. Aproximadament al cap d’una hora de camí arribareu a prat Cadí. Només arribar-hi cal aturar-se una bona estona per contemplar, si el temps ho permet, la magnífica praderia envoltada de pins i avets que té com a vigilant i protector les impressionants canals de la serra del Cadí. Un cop hagueu gaudit del panorama  us recomano travessar el prat pel mig fins aproximar-vos a les partes i canals del Cadí per tal d’adonar-vos de les seves veritables magnituds.

A la tornada us proposo que us fixeu en les importants clarianes que apareixen enmig de la pineda de pi negre, que, normalment, són resultat de l’acció ramadera i forestal, però que altres vegades i producte de la pendent són antigues tarteres colonitzades per plantes. La passejada en silenci pel bosc nevat és una experiència inoblidable.