Madrid més a prop, Barcelona més lluny

Per motius familiars, baixo sovint a València. Bé, més exactament a un poble de la Ribera del Xúquer, a la Ribera Alta. Així ha estat també aquest Nadal. Quan vam comprar els bitllets de tren (sempre hi anem amb l’Euromed), no teníem ni idea de la sorpresa que ens enduríem a destinació. De fet, teníem les reserves de molt abans que, el 18 de desembre, el rei Joan Carles i una interminable estesa d’autoritats (José Luis Rodríguez Zapatero, José Blanco, Francisco Camps, Esperanza Aguirre, Rita Barberà, Mariano Rajoy…) inauguressin la línia de tren de gran velocitat entre València i Madrid.

serie112-400x266.jpg

El model radial de la gran velocitat ferroviària espanyola, amb centre a Madrid, rep el suport entusiasta de les principals institucions de l’Estat. A la imatge, un dels nous combois que recorren la línia d'AVE València-Madrid.

Resulta que, d’aleshores ençà, tots els Euromed procedents de Barcelona s’aturen a la nova estació Joaquín Sorolla. Suposo que han volgut concentrar tot el servei ferroviari de gran velocitat i velocitat alta de la ciutat en aquest punt mentre no construeixin la flamant Estació Central de València, però els senyors de Renfe-Adif no van pensar —o potser sí?— que amb aquesta decisió penalitzaven el principal enllaç de transport públic entre les dues ciutats —que és dir de tota la península Ibèrica. Fa tan sols dues setmanes, camí d’Alacant, l’Euromed s’aturava a l’estació de València Nord, d’on parteixen totes les línies de rodalies i regionals cap a les comarques de l’Horta, la Ribera, la Safor, la Costera, el Camp de Morvedre, la Plana, etc. Aquest enllaç, curt i còmode, se n’ha anat en orris.

Estació_abril.jpg

La modernista estació del Nord, dissenyada per l’arquitecte Demetri Ribes i construïda entre els anys 1906 i 1917, és l’epicentre de tota la xarxa de rodalies de València.

Estación-del-AVE-en-Valencia.jpg

L’estació Joaquín Sorolla serà l’origen i la destinació dels trens de gran velocitat fins que no s’edifiqui la definitiva Estació Central de València.

És cert que l’estació Joaquín Sorolla és molt a prop de l’estació del Nord, però quan vas carregat amb maletes i criatures, en trajectes d’unes quantes hores, els transbordaments són un càstig. Algú podrà argüir que els qui vénen de Madrid pateixen les mateixes circumstàncies, i no els manca raó. Però avui, anar de Madrid a València amb AVE representa 1 hora i 35 minuts; i entre Barcelona i València, separades per una distància similar, es triguen 3 hores. Que se m’entengui bé: no és una qüestió de rapidesa, sinó de comoditat, perquè jo sempre he estat dels que pensen que no cal córrer. Si hom completés el doble ample de via a tot el recorregut de l’Euromed, les dues principals capitals dels països de parla catalana connectarien en 2 hores i quart. Més que bé.

Segurament, a partir d’ara prendrem el Talgo. Seran 3 hores i 25 minuts, però ens estalviarem el canvi d’estació. Això, o baixarem amb cotxe, més contaminant i car que el tren… Com diuen a cals sogres, quin poc trellat!

Comparteix

    Etiquetes: , , , , , , , ,

    Comentaris

    • Noemí Ligero i Tormo

      30/12/2010 - 10:39

      Totalment d’acord. Nosaltres també fem servir l’Euromed i ens hem trobat amb el mateix cas.
      El que encara és més trist és que s’ha fet l’AVE Madrid – València mentre que fa 30 anys que no s’inverteix en la xarxa de rodalia (dels Ferrocarrils de la Generalitat). A la gent de la Ribera se’ns ha deixat de banda (com sempre). Del meu poble (Alberic) a València (40 km) triguem 1 hora i 45 minuts amb l’anomenat “trenet” que es converteix en metro en arribar al cap i casal. És vergonyós!!!
      Per cert, ja hi ha grup de facebook per fer una mica de soroll: “Em costa més arribar a València que a un madrileny a la “platja” 🙂

    • perdó?

      30/12/2010 - 19:25

      països què?

    • L’ Agustí

      02/01/2011 - 15:25

      Esclar, a mí això no em passa, jo sols viatjo Barcelona Paris, Paris Barcelona, tot passat l’ Ebre no m’interessa gents ni mica.

    • Carles Puig

      05/01/2011 - 00:35

      Si el director del Descobrir ja parla de països de parla catalana enlloc de Països Catalans vol dir que ja hem perdut la batalla.Què passa? Com pot ser tot això? Sr. Morales, per favor…

    • Viano

      10/01/2011 - 23:26

      Eliminar la denominació països catalans no és perdre cap batalla. Tot el contrari. Tant Valencians com Balears els molesta majoritàriament aquesta denominació, aixi que potser que els escoltem si és que mai volem avançar cap a una cooperació cultural sincera. Ademès cal reconèixer que amb rigor històric no han existit mai els països catalans com a concepte polític, sino la Corona d’Aragó, la qual durant molts segles va ser liderada per catalans, però en la qual a partir del segle XV, València va adquirir gran improtància. Si trenquem alguns tabús crec que ens anirà millor

    • Salomó

      23/01/2011 - 20:26

      Ostres Morales, els teus post són intel·ligents. Llàstima que en facis tan pocs. Quan escrius m’alegres el dia, llàstima que sigui només de tant en tant. Ho sento, però algú ho havia de dir.

    Escriu un comentari

    (*) Camps obligatoris

    *

    Normes d'ús