L’aposta de Salou

Ho he comentat manta vegades: el més important d’una marca turística és la coherència. És a dir, la suma equilibrada de factors propis que, arrenglerats, en fan una destinació harmònica. Saber què vols ser quan siguis gran i treballar per aconseguir-ho no et garanteix l’èxit, però és condició sine qua non per reeixir en l’objectiu.

Avui parlo de Salou. No entraré a comentar específicament una realitat tangible com Port Aventura o l’horitzó del Barcelona World, a bastament coneguts de tothom, sinó que em fixaré en el projecte global de ciutat, conegut amb el nom de ‘Salou 2020’. La idea de futur parteix d’una realitat constatada: Salou és una destinació de sol i platja madura. No és l’única, ni de bon tros, del litoral català, però les autoritats i el sector turístic locals estan convençuts que necessiten fer un pas endavant abans que la crisi i els nous paradigmes turístics passin factura als menys previsors. I d’aquesta intuïció, posats sobre la taula tots els actius del municipi, n’ha sortit una visió de ciutat que intentarà perpetuar Salou en posicions turístiques capdavanteres, segur en termes quantitatius i caldrà veure si també qualitatius, al sud d’Europa.

La Platja Llarga és un dels espais turístics més coneguts i visitats de Salou. (Foto: Depositphotos.)

En què consisteix ‘Salou 2020’? Sintèticament, podem dir que és un pla de desenvolupament econòmic i turístic que té tres eixos principals:

1. Salou News Resorts Area. Té, al seu torn, tres parts. A) D’una banda, un immens complex que ampliarà l’extensa oferta existent d’espais dedicats a la pràctica de l’esport. En total, 250.000 m² de camps de futbol, piscines, pistes d’atletisme —inclòs un estadi olímpic—, pistes de tennis, poliesportius, àrees d’entrenament, centres de fitness, etc. Aquesta nova ciutat esportiva, juntament amb els tres camps de golf que hi ha al municipi, pretenen situar Salou com un referent internacional de l’esport, l’exercici físic i la salut. B) En segon lloc, un parc de negocis i serveis adjacent de 90.000 m². I C) Per últim, una zona d’hotels i resorts d’alt nivell que ocuparà més de 200.000 m² i incrementarà en més de quatre mil el nombre actual de places hoteleres.

2. New Marina. Un projecte que afegirà a l’oferta esportiva nàutica de Salou més de nou-cents amarratges mitjançant la construcció d’un nou port esportiu sobre els terrenys d’una antiga pedrera avui clausurada. L’únic —i últim— port esportiu, segons el Pla de Ports de la Generalitat de Catalunya, que s’autoritza de fer al Principat.

3. Eix Cívic. Una gran avinguda de 2 km de longitud convertirà en un bulevard tot l’espai urbà que Salou guanyarà amb la desaparició de les vies de tren que la travessen pel mig (les obres del nou corredor mediterrani de mercaderies i passatgers, ja en marxa, faran passar els ferrocarrils per fora del nucli). Aquest eix, a més de millorar la mobilitat interna, vol ser un motor de serveis i un pol d’atracció comercial que doni resposta dins del municipi al previsible augment de visitants (actualment, rondant els dos milions anuals) i situï Salou, en aquests àmbits, com una destinació en si mateixa.

Amb 920 amarratges, el nou port esportiu (a la imatge, l’actual port, situat al davant del nucli urbà) incrementarà l’interès de Salou com a destinació nàutica. (Foto: Depositphotos.)

Com deia a l’inici, tot aquest projecte és perfectament coherent amb el posicionament estratègic que la marca Salou exhibeix des de fa temps; és més, la fa creïble perquè representa una evolució dels seus valors. Salou té, des de fa anys, dues certificacions atorgades per l’ACT (Agència Catalana de Turisme): la de Destinació de Turisme Familiar i la de Destinació de Turisme Esportiu. I encara, com és sabut, té en el parc temàtic Port Aventura una punta de llança que la projecta com a destinació d’oci a tot el món (ven 3,5 milions de tiquets a l’any…). Per tant, s’erigeix com a referent d’una àmplia regió turística.

Hi ha models que poden agradar més o que poden agradar menys, però dins del seu perfil, el de Salou és complet i singular. Vull deixar clar, això sí, que no és un model exportable. De Salou només n’hi ha un, i faríem molt malament de clonar-ne la recepta ací i allà. Justament, això és el que hem fet durant dècades i prou dificultats tenim ara per distingir les diferents destinacions marítimes, amb la perversió afegida que hem portat bona part de la nostra costa a la saturació.

PS. Per cert, no ho diuen, però jo penso que una de les finalitats —si més no, una de les conseqüències— de tot plegat serà fer prescindible el Saloufest, una cita anual tan lucrativa com perjudicial per a la imatge familiar i saludable que Salou s’esforça a construir. Seria un gran servei, també, a la imatge turística de tot el país.

Salou ha estat sempre un punt geogràfic d’una gran importància marítima. Des del cap de Salou, un estol comandat per Jaume I va partir l’any 1229 a la conquesta de Mallorca. (Foto: Depositphotos.)

Comparteix

    Etiquetes: , , , , ,

    Comentaris

    • Joan Pons

      02/05/2013 - 17:11

      Parlar del futur del turisme de Salou i no entrar a parlar del Bcn World és un error. Per molts plans de Salou 2020 que facin, cal incloure Bcn World a tot això! Sembla extrany com vostè, director de la revista Descobrir, recolza un model de turisme basat en el bany de masses, l’ampliació de ports esportius en decadència, deficitaris i focus d’inversions extrangeres, amb l’ocupació del litoral a qualsevol preu, etc. Ha visitat la zona on es pretén fer tot aquest complex esportiu? Li recomano que ho faci. Sap que hi ha activitat agrícola, que hi passa una riera?
      Prescindir de parlar de Bcn World és voler tapar aquesta porqueria i, d’una manera o altra, encobrir-la i donar-li suport.
      Decebedor aquest article per part de la Revista Descobrir.

    • Joan Morales

      03/05/2013 - 13:10

      Joan,
      Primer que res, deixa’m dir que aquest post és personal i no reflecteix necessàriament l’opinió de la revista sobre els temes que tracto.
      Salou té un model turístic que genera controvèrsia. Crec que al mateix apunt ho exposo. I és un model que no és el que protagonitza els reportatges i propostes del Descobrir, és evident. Però malgrat això, volia parlar-ne, i no volia fer-ho posant l’accent ens els aspectes discutibles. Que Salou intenta construir-se una imatge de marca coherent és innegable. I Barcelona World, en cas que s’acabi construint, serà una baula més d’aquesta cadena.
      D’altra banda, l’oferta turística del nostre país és àmplia, i per desgràcia no s’hi ha posat ordre, per això hi ha tants nyaps, excessos i mancances convivint alhora. En tot cas, valoro l’intent de planificar l’activitat sobre el territori. I el que és segur és que no aterrarem tota la nostra infraestructura turística de sol i platja per construir-ne una de nova. M’encantaria, però no comencem de zero. Defenso i desitjo que, igual que Salou tanca el cercle d’un model basat en l’oci, altres poblacions i trams del litoral català evolucionaran en direccions diferents. El repte és que tot és faci amb visió de conjunt i pensant en els nous paradigmes del turisme responsable.

    • Respon-sable…?

      06/05/2013 - 10:47

      Penso que aquí hi ha un problema d’escala. Per defensar un model de conjunt que funcioni, cal que les seves parts individualment també ho facin. Si cada nucli urbà s’ha de dedicar exclusivament a un tipus de sector, penso que ho tenim malament.
      Per això crec que Salou no només hauria de ser una marca, sinó un lloc on “conviure” tant turistes com ciutadans. Això és planificar el territori, fer coexistir les diverses actvitats que s’hi duen a terme. I per tal de que això funcioni cal que l’atenció no només passi per ser una ciutat d’oci, sinó que també passi per les necessitats de polítiques socials per enfortir els dèficits en teixit social que té, les polítiques democratitzadores per tal de desfer-se dels clientalismes i els caciquismes que encara hi perduren o les polítiques econòmiques que revifin el turisme local i no només beneficiin als “grans” empresaris.

      Per mi els reptes no són paradigmes abstractes que qualsevol pot segellar, sinó tocar de peus a terra (i això vol dir, aprendre de l’experiència, escoltar la ciutadania, tenir visió a llarg termini…) i fer bé les coses. Està més que clar que Salou, de moment, no va pas per aquest camí.

    Escriu un comentari

    (*) Camps obligatoris

    *

    Normes d'ús