IGUALADA – Llar del Sant Crist

dimecres, 3/02/2016 (vapons)

Continuant a la ciutat d’Igualada, en ella es troba potser la darrera de les grans obres modernistes acabades: L’Asil o Llar del Sant Crist.

Obra de Joan Rubió i Bellver iniciada el 08/03/1931 amb la benedicció de la primera pedra per part del bisbe de Vic, Joan Baptista Perelló i enllestida el 1944 amb la benedicció del mateix bisbe el 29/06/1944.

 

L’obra s’inicià gràcies a la donació de les germanes Magdalena, Dolors i Concepció Castells Reixac i s’escollí per a la mateixa a Rubió i Bellver, arquitecte que havia col·laborat amb Gaudí en els primers anys de la seva carrera, sobretot a Mallorca (Seu, Rosari de Lluc), Colònia Güell i altres obres.

L’Asil s’estructura amb dues naus laterals independents del cos principal al qual s’uneix pel vestíbul i el conjunt resta tancat a la part posterior per la capella.

És un treball tot ell en pedra tant des del punt de vista constructiu com ornamental. Vol rendir homenatge a les construccions en pedra seca populars, les masies catalanes, els monestirs gòtics, esglésies romàniques i paleocristianes i a les torres dels castells. És una reminiscència del gaudinisme de l’arquitecte el qual es manifesta en l’ús natural dels elements i sobretot en un molt bon ús dels arcs parabòlics a la capella, les finestres de la qual també són parabòliques. Tot el conjunt dóna una sensació de lleugeresa gràcies a les obertures, especialment a les galeries o llotges.

(Fotos de l’interior cedides per Antonio Mora Vergés)

 

IGUALADA – Sant Roc, 10-16

dimecres, 27/01/2016 (vapons)

Una de les localitats catalanes amb més edificis modernistes és Igualada, la capital de l’Anoia. Això es deu sobretot a la riquesa produïda per les seves fàbriques de tractament de les pells, les adoberies. També al fet que un dels seus arquitectes municipals, en Josep Pausas, té una àmplia producció modernista.

A més, el modernisme a Igualada es perllongà en el temps, edificant-se edificis d’aquest estil quan a Barcelona ja imperava el noucentisme.

Hem escollit un edifici precisament de Josep Pausas, el que va projectar per a l’adober Ramon Vives i Maixenchs el 1913 al carrer de Sant Roc, un carrer estret cosa que fa que l’edifici sembli encara més monumental.

És una casa de veïns en la que les obertures de la primera planta són diferents a les de la resta. Els balcons són substituïts per finestres-balcons dividides en tres parts per unes finíssimes columnetes.

L’ornamentació és la pròpia del modernisme floral i s’observa sobretot en les obertures. El vestíbul presenta sostres amb pintures.

La façana quer dóna al Passeig de les Cabres és més senzilla.

 

LLORET DE MAR – Monument a l’Àngel

dimarts, 19/01/2016 (vapons)

L’indiano Nicolau Font i Maig  va adquirir els terrenys de l’antic Monestir de Sant Pere del Bosc, a Lloret de Mar, amb la fortuna que havia fet a Cuba, a Jaruco. Precisament, Nicolau Font era conegut com a “Comte del Jaruco”, encara que el títol nobiliari el va rebutjar.


A banda de restaurar el Santuari, en el camí que porta al mateix va fer bastir una sèrie d’elements decoratius alhora que religiosos i amb rerefons catalanista: el monument a l’Àngel, una Creu de Terme i l’oratori de la Mare de Déu de la Gràcia.


El monument a l’Àngel va ser projectat per l’escultor i pintor Enric Monserdà Vidal, oncle de l’autor de les altres obres: l’arquitecte Josep Puig i Cadafalch.


L’indret escollit per al monument va ser el cim del Turó de Ses Pedres Lluidores, cim envoltat de bosc mediterrani i amb unes magnífiques vistes de la muntanya, de Lloret i de la mar.


Es tracta d’un monument en forma d’obelisc amb cares esculturades modelades per Eusebi Arnau, dutes a terme per Frederic Becchini en els tallers de Joan Pujol. L’obelisc el corona, damunt del globus terraqüi,  un àngel amb ales esteses que assenyala amb la mà dreta el santuari i amb l’esquerra sosté una estrella metàl·lica.


A cada cara de la columna del monument hi ha un relleu escultòric: en el principal la Mare de Déu de la Gràcia, en els altres Sant Pere, patró de l’indret, Sant Jordi, patró de Catalunya i l’escut de Catalunya.


El 1902 havia mort el poeta Mossèn Cinto Verdaguer, qui quan s’estatjà a casa de Nicolau Font, a Lloret el 1898, havia reformat els goigs a la Mare de Déu de la Gràcia i a la Creu de Terme. És per això que es decidí d’afegir un medalló amb la seva efígie als peus de la Verge, essent el primer monument que honora aquest capellà i poeta.


El monument va ser projectat el 1903 i inaugurat l’1 de maig de 1904 (dia de la Mare de Déu de Gràcia) coincidint amb l’aplec dedicat a la Verge i amb la presència entre d’altres de Nicolau Font i del seu nebot Agustí Cabanyes (alcalde de Lloret). Mossèn Francesc Xavier Magí va beneir-lo.

BARCELONA – villa Helius

diumenge, 10/01/2016 (vapons)

Entre 1906 i 1910 l’arquitecte del Vallès Manuel Joaquim Raspall va edificar per a Francesc Granés la Vil·la Helius al terme de Sarrià, actual barri de Barcelona.

165f

Es tractava d’una gran torre modernista amb força terreny ubicada a la confluència dels carrers Panamà i de les Monges (actual Abadessa Olzet).

La torre actualment ha estat compartimentada en pisos.

165

El curiós del cas, però, no és la torre, sinó un projecte que per al mateix propietari va dissenyar l’arquitecte Ramon Puig Gairalt el 1917.

Es tracta de la “casa per al paó reial” (¡¡). No sé si el pavelló es va arribar a construir o no, o si ha desaparegut. Però, si mñés no, es tracta d’una construcció força curiosa.

Us passo el projecte (Arxiu de Sarrià – Sant Gervasi, exp. 198.43, 1917)

34665

 

TARRAGONA – panteó de Jaume I

dissabte, 19/12/2015 (vapons)

En l’antic pati situat a la planta baixa de l’Ajuntament de Tarragona es troba el que havia de ser el panteó d’En Jaume I i de la seva família. És una obra projectada i iniciada per Lluís Domènech i Montaner i finalitzada pel seu fill, Pere Domènech i Roura. El marbrista fou Narcís Gosch i el ceramista, Lluís Brú.

El 1835 arran de la desamortització de Mendizábal, el monestir de Poblet fou saquejat i les tombes reials destrossades. Mossèn Antoni Serret recuperà les que li semblaren que foren les restes del Rei En Jaume i les desà a l’església de Sant Miquel a L’Espluga de Francolí, església de la qual n’era el rector. Més endavant passaren a la capella del Corpus Christi de la Seu de Tarragona, primer, i després al rerecor.

6260 (4)En motiu del VII Centenari del seu naixement (Jaume I nasqué a Montpeller el 02/02/1208), es voler realitzar un mausoleu monumental i per això es demanà a Lluís Domènech i Montaner que dissenyés el panteó. Domènech projectà dos panteons, un per al Rei i l’altre per a les seves esposes i fills. Finalment es decidí de construir-ne només un, però les peces s’anaven construint poc a poc.

4918h

El 1923 amb la mort de Domènech i Montaner, continua l’obra el seu fill. El panteó fou acabat el 1927, però no es va muntar i es guardà en un magatzem de la Seu. Després l’Arquebisbat el cedí a la ciutat.

El 1976 se celebrava el VII centenari de la mort de Jaume I (Alzira, 27/07/1276) i es decidí muntar-lo. Després de ser restaurat el 1986, el 1992 es muntaren les peces al pati de l’Ajuntament de Tarragona.

Consta de tres parts: la base de pedra calcària de color granat, en forma de sepulcre romà, decorada amb ones que suportaren el sarcòfag en forma de vaixell. La base està decorada amb segells reials i institucionals.

6260 (11)

 

El sarcòfag com hem dit representa un vaixell amb un mascaró de proa: una figura femenina que sosté la corona amb les mans alçades i que va mirant cap endavant. La popa compta amb la figura d’un àngel alat amb la senyera. A popa també es troben els rems. Aquest sarcòfag està decorat amb un tapís ceràmic recobert d’àligues bicèfales amb els escuts de Jaume I que reposen sobre monstres marins. Al damunt del sarcòfag les corones d’Aragó, Mallorca i València, és a dir, del regne original i dels conquerits per Jaume I.

6260 (5)

6260 (10)
Vuit columnes cilíndriques unides amb arcs trilobulats (recurs que ens remet als utilitzats en l’Hospital de Sant Pau) suporten el baldaquí. La part interna del baldaquí presenta un escut ceràmic de Catalunya. Les columnes estan coronades per pinacles i tenen en el fus escuts cilíndrics amb la creu.

En aquest panteó Domènech i Montaner pogué desenvolupar les seves facetes d’arquitecte, d’historiador i d’heraldista.

 

6260 (23)

6260 (22)

6260 (20)

6260 (19)

6260 (29)

6260 (18)

6260 (15)

6260 (13)

6260 (12)

6260 (6) 6260 (3)

6260 (2)

 

 

BARCELONA – Mallorca, 284 – Casa Farreras

dilluns, 14/09/2015 (vapons)

La casa que ens ocupa la va fer construir Francesc Farreras el 1899 i es va completar el 1900. 995 (9)

Tot i ser d’un modernisme contingut, ens crida l’atenció per tres fets: 1.- En primer lloc, el plànol de l’edifici ve signat per l’arquitecte Lluís Domènech i Montaner tot i que les revistes de l’època ens diuen que el veritable autor és el també arquitecte Antoni Millàs Figuerola. 995 (1)                                                                                                                                                                                                                                           signatura de Domènech i Montaner

995 (4)                                                                                                                                                                                                                                   A Arquitectura y Construcción esmenten a Millàs, a l’igual que en altres publicacions

 

Ignorem el motiu pel qual signa Domènech, més tenint en compte que Millàs ja havia treballat per a Farreras i que Domènech no li construí cap obra . Millàs li havia construït un parell de cases al passeig de Sant Joan el 1894 i més endavant li construí la magnífica casa de Gran Via amb Villarroel (1902/1903) i el 1906/10 les cases del carrer Mallorca, 146-148. 2.- La façana presenta una estranya distribució de tribunes: dues als extrems del pis principal i una de central al primer pis. Així mateix podem veure balcons amb baranes de pedra, amb baranes de ferro rectangulars i amb baranes de ferro trilobulades.

995 (5)

995 (8)

3.- L’ornamentació es basa amb fauna d’un bosc, fauna molt diferent i dispar: óssos, paons reials, micos, dracs i una mena d’homes vegetals.

995 (7)                                                                                                                                                                                                                                     ós 995 (11)                                                                                                                                                                                                                                     mico 995 (10)                                                                                                                                                                                                                                    home 995 (6)                                                                                                                                                                                                                                 drac 995 (3)                                                                                                                                                                                                                               paó

Un altre fet a esmentar de l’edificació és que el 1913 Josep Maria Jujol dissenyà l’ascensor de la casa.

996g

BARCELONA – panteó dels bombers

dilluns, 17/08/2015 (vapons)

El 1904 es va convocar el concurs per a construir el panteó del Cos de Bombers de Barcelona.

Acudiren diversos arquitectes entre els que cal nomenar a Emili Llatas i Gabriel Borrell, Josep Plantada Artigas, Ezequiel Porcel i Salvador Sellés.

Desconeixem quin d’ells va guanyar el concurs i si es va arribar a construir algun d’ells.

El panteó de Salvador Sellés és el més modernista de tots.

BARCELONA-salvadorSelles.panteoBombers

Presenta diverses cúpules: dues en l’eix central, una d’interior coronada per uns àngels que miren cap a l’exterior rematada aquesta per una creu. La cúpula central exterior forma part d’una arc parabòl·lic “arrelat” en el cos central. Les altres cúpules estan en els cossos laterals.

Es poden veure també dos conjunts escultòrics: en un els bombers apaguen un foc i en l’altre hi ha un carro de bombers.

bombers

El pantéo tindria forma d’una estrella de vuit puntes. Presenta aspectes típics del modernisme català i una certa influència gaudiniana.

Salvador Sellés era un dels arquitectes municipals de Barcelona i la major part de la seva obra modernista es troba a Cadaqués i a Caldes d’Estrac (Caldetes).

Els altres panteons presentats al concurs eren força eclèctics o d’influència academicista:

1.- Projecte de Josep Plantada

BARCELONA-josepPlantada.panteoBombers

2.- Projecte d’Ezequiel Porcel

BARCELONA-ezequielPorcel.panteoBombers

3.- Projecte d’Emili Llatas i Gabriel Cardona

BARCELONA-emiliLlatas.panteoBombers1904b

(plànols de l’Arxiu Municipal Contemporani de Barcelona)

BARCELONA – un nou Puig i Cadafalch

dissabte, 6/06/2015 (vapons)

L’altra dia estava mirant plànols de l’Arxiu Municipal de Barcelona per tal de trobar qui va ser l’arquitecte que va dissenyar un petit magatzem que es troba al carrer d’Esparreguerra de Barcelona, al barri de Gràcia.

33841c

Finalment el vaig trobar i quina va ser la meva sorpresa en comprovar que l’autor del mateix no era un altre que Josep Puig i Cadafalch!!!

Sense títol 1

Encara que una obra menor no deixa de ser una obra d’un dels grans mestres del modernisme català i universal.
Es tracta d’un pavelló que va sol·licitar construir Jacint Ballesté el 1902é com a continuació de la seva casa al carrer Gran de Gràcia, 17. Aquest pavelló es troba a l’antic carrer de Santa Bàrbara, avui d’Esparreguera, i arriba gairebé a la Riera de Sant Miquel.

33841h

Actualment es troba bastant malmès, amb les obertures tapiades, però encara es poden observar alguns esgrafiats modernistes i resta de rajoles ceràmiques a tocar de la Riera.
Cal esmentar els merlets típics de Puig i Cadafalch, l’arrebossat de la façana reforçat amb el maó vist de l’arcada de les obertures i els ferros entre els merlets.

33841b

El projecte està més treballat que la construcció, potser a causa del deteriorament sofert o potser perquè no s’arribés a construir tal com es va projectar.
La solució de pavelló lateral amb merlets es podria comparar a l’emprada el 1905 en la casa del doctor Sastre i Marquès que el mateix Puig i Cadafalch va construir al carrer del Cardenal Vives i Tutó de Sarrià.

473n

El 1911 Jacint Ballesté va reformar la façana de Gran de Gràcia però aquest cop el projecte està signat per l’arquitecte Vicenç Artigas Albertí.

14698b

Al propi barri de Gràcia trobem una solució similar, però més elaborada, al carrer Benet Mercadé on, al número 33, l’arquitecte Ignasi Colomer Oms va projectar el magatzem d’Antoni Capell el 1911.

SIERRA DE GUADARRAMA – Pico de Abantos

dilluns, 13/04/2015 (vapons)

El 1923 es va constituir la “Sociedad de Abantos” amb l’objectiu d’urbanitzar la muntanya del “Pico de Abantos” a la Sierra de Guadarrama en el terme municipal de San Lorenzo de El Escorial.

restaurn

La Societat comptava amb un capital de 12.500.000 pta (uns 75.200€) i tenia previst urbanitzar un total d’uns 20.000.000 de peus quadrats. Estava constituïda pel Comte de Bugallal (president), José Francos Rodríguez (vicepresident), Duc d’Almodóvar del Valle, Melquíades Álvarez, Juan de Ortueta, Salvador Canals, Juan Fernández y Rodríguez, Federico de Loygorri, José Toral, Willy I. Solms, Herbert Rothbarth i The Earl of Dunmore com a vocals; Carlos de Albert Despujols (secretari del Consell), Willy I. Solms (director gerent): Gabriel Pastor (subdirector); i Vicente Buendía com a advocat de la companyia.

El projecte consistia en un tramvia que enllaçaria l’estació de San Lorenzo amb la “Fuente de la Teja” i d’allà un funicular que portaria al cim de la muntanya.

tranvia

El tramvia seria obra de l’enginyer Rogelio Sol i el funicular i un futur transborador aeri de l’enginyer Marià Rubió de la Societat “El Tibidabo” de Barcelona.

funi
Funicular

Un cop al cim, el viatger es trobaria amb una sèrie de construccions de diferents estils, la majoria noucentistes basats en el barroc herrerià madrileny, però entre elles la “gaudiniana” del Restaurant.

Aquestes construccions serien l’esmentat Restaurant amb habitacions per dormir-hi, un Gran Hotel en el “Cerro de las Damas”, un Casino amb teatre per a 1.000 espectadors, un garatge per a 80 “gàbies” amb taller de reparacions i saló d’exposicions i venda; camps d'”sport” i tot un conjunt de torres i vil·les. Tot plegat formaria una nova ciutat que seria coneguda com a “Nuevo Escorial”
hotel

Com hem dit calia destacar el projecte del restaurant. Aquest presentava una clara influència gaudiniana en l’ús de l’arc parabòl·lic i sobretot de l’arquitecte català Salvador Valeri en el seu disseny. Valeri que, per altra banda, havia projectat una sèrie de cases per al madrileny passeig del Pintor Rosales el 1905 i que no es van construir.

L’arquitecte de tot plegat seria Luis Ferrero Tomàs, un arquitecte format a l’Escola de Madrid, localitat en la que havia nascut el 1868. Ferrero es va titular el 1893, aquell mateix any obtingué la plaça d’arquitecte municipal de Còrdova i després va ser-ho de forma interina de Valladolid entre els anys 1898 i 1899. El 1895 va construir dues cases a Barcelona i el 1922 va projectar a Madrid al carrer General Palanca, 33 la casa de Patricio Romero de clara influència jujoliana. Va morir el 1938 a Madrid, els seus fills i néts també són arquitectes.
casino

El projecte de tot plegat no es va dur a terme.

BARCELONA – palau Nadal-Mornau / Museu del Cànem

dimecres, 4/03/2015 (vapons)

A mitjan segle XVI la família Sancliment va fer construir el seu palau al carrer Ample, en l’actual núm. 35

Entre 1796 i 1797 el va comprar i va ampliar Josep Francesc de Mornau, el qual va dur a terme la seva remodelació en 1799. L’11 de maig de 1809, Mornau el va cedir per a una reunió clandestina contra els francesos. Els assistents a la reunió van ser descoberts i ajusticiats a la forca (els seus nom es recorden en els carrers de la ciutat vella: Gallifa, Lastortras, Navarro, Aulet, Massana, Pou, Portet i Mas) i Mornau va poder fugir i exiliar-se. Anys després recuperaria la propietat.

2

En 1900 la va adquirir Joan Nadal de Vilardaga, que, en casar-se en segones núpcies amb Maria de Quadras, el va fer reformar i rehabilitar entre 1907 i 1908 amb projecte de l’arquitecte Manuel J. Raspall qui va deixar l’empremta modernista.

1

Maria de Quadras era filla del Baró de Quadras, per al qual Puig i Cadafalch havia erigit el castell de Massanes (1900-1903), el panteó a Montjuïc (1903-1904) i el seva palau a la Diagonal (num. 373, 1904-1906). La influència de Puig i Cadafalch i dels Quadras s’entreveu en la reforma de Raspall.

Joan Nadal era germà del que va ser alcalde de Barcelona, Josep Maria Nadal. S’havia casat en 1883 amb Josefa Artós Bertran i va enviduar en 1894. Joan Nadal va morir al gener de 1918.

Manuel Joaquim Raspall Mayol (Barcelona, 1877-1937) s’havia titulat en 1905 i va ser el gran difusor del modernisme pel Vallès: la Garriga, Granollers, Cardedeu, l’Ametlla, etc. A Barcelona va erigir cases, comerços, farmàcies i edificis per a espectacles.

5

11

De la reforma del Palau es van fer ressò algunes revistes de l’època.

40

Entre 1979 i 1993 el Palau va hostatjar l’entitat Xarxa Cultural i finalment, el 2003, és adquirit per Ben Dronkers que de la mà de l’arquitecte Jordi Romeu Costa l’ha restaurat i ha adaptat el pis noble i els baixos com a seu del Hash Marihuana Cànem & Hemp Museum, sucursal del Museu d’Amsterdam.

De l’època gòtico-renaixentista només queden les obertures (marcs de pedra), els carreus i la distribució interior al voltant d’un pati amb escala. També algun espai com les cavallerisses i l’actual “Sala Industrial”. De la reforma Mornau, algun saló amb decoració rococó.

3

En la restauració s’ha respectat dignament els elements modernistes existents, als quals s’han afegit nous elements decoratius, alguns inspirats en el modernisme, que passen desapercebuts entre els originals. Els vidres emplomats i vidres a l’àcid de les finestres semblen originals de l’època, encara que incorporen la fulla de la planta del cànem, figura representativa del Museu que s’aprecia en gran part del mobiliari. La planta també s’observa en el panell de Jesús i el nen que es troba al pati distribuïdor.

88

A les cavallerisses es pot visitar una exposició sobre la història del palau, que es complementa amb la làpida de l’entrada que recorda els fets de 1809.

11b

A la façana destaquen elements de forja, esgrafiats i sobretot la tribuna. No seria d’estranyar que l’edifici contigu, el núm. 37, també fos obra de Raspall.

A l’entrada hi ha un gran fanal de forja típic de Raspall. Una escala amb barana i passamans profusament decorats condueix a la planta noble. Una sèrie de finestres gòtico-modernistes donen al pati de l’entrada, i un gran panell amb la figura esmentada de Jesús i del Nen adorna la paret principal. Destaca una gran claraboia modernista amb decoració floral, cibes i escuts heràldics, que cobreix el pati.

12

19

27

En l’accés a la primera planta, el sòl a base de tessel•les recorda el que Puig i Cadafalch va dissenyar al Palau del Baró de Quadras.

35

La decoració modernista s’aprecia en les diferents sales del Museu: panells ceràmics, sostres, enteixinats, fusteria, portes, vidrieres, terres de mosaic hidràulic i altres elements ornamentals. Destaca la gran xemeneia dissenyada per Raspall, a la Sala Històrica.

51

81

En el seu recorregut s’intueix part de la distribució original de l’habitatge, amb un pati interior que uneix diferents estades i en el qual ara hi ha una font de trencadís. Una porta neogòtica conduïa a l’antic oratori familiar. Les Sales Prohibició, Anti-prohibició i la Sala Mèdica, segurament eren dormitoris i sales de vestir. A la Sala Mèdica cal destacar una porta que podria ser obra de l’ebenista Gaspar Homar.

66

85

El Museu ocupa la totalitat de la planta noble del Palau, amb 8 sales temàtiques sobre diferents aspectes de la història del cànem, l’haixix i la marihuana, mostrant les seves diferents aplicacions i potencials amb una gran mostra d’objectes i documents. Un llibre guia permet conèixer en detall els temes tractats en cada sala i els objectes que s’exposen.

56

A tall de resum, a la sala dels Antics Mestres es pot observar una sèrie de dibuixos i pintures, la majoria de l’Escola Holandesa, en què predominen els fumadors i vaporitzadors de cànnabis, així com una col•lecció de pipes i estris dels diferents continents. A la sala Industrial, l’ús que es fa o es feia del cànem en la indústria tèxtil, agrícola, automoció, sabateria, pesca, navegació, biocarbó, construcció, etc. També es parla de HempFlax empresa de Dronkers, que impulsa el renaixement de l’ús del cànem.

47

La Sala Històrica, que des del punt de vista modernista destaca per la xemeneia, ens parla de l’ús que del cànnabis s’ha fet en les diferents cultures al llarg de les èpoques, així com els escriptors que l’han utilitzat per inspirar (Club des Hachichins, Rabelais, etc.).

69

No falten sales més anecdòtiques, com són les de la Prohibició i l’Anti-prohibició.
74

73

En definitiva, una visita que ens introdueix en la cultura o contracultura del cànem alhora que ens permet gaudir d’un interior modernista.

79

29(fotografies: Antonio Wijkmark / Valentí Pons)