Adéu al periodisme de viatges?

Canvio les referències per no delatar ningú, però la conversa va ser, textualment, tal com la transcric. Es va produir aquest divendres passat en el marc del Saló Internacional de Turisme de Catalunya:

—Hola, Carles, un any més aquí al SITC. M’alegro de veure’t, com va? —vaig començar jo.

—Hola, Joan! Bé, anem fent. No és per tirar coets, però som aquí, que ja és molt —primera resposta del meu interlocutor, responsable d’una oficina de turisme local, que es trobava darrere el taulell de la marca turística que li correspon.

—Escolta —vaig continuar—, saps que aviat publicarem un reportatge de… [posem la Marina Alta]? Aquesta vegada no serà del teu poble, de totes maneres. Parlarem de la vall de Pop [m’ho torno a inventar].

—Ah, sí? I això qui ho paga…?

—…No el fem perquè ens paguin, ja saps com treballem, nosaltres.

—Òndia, és cert, però és tan estrany que me n’havia oblidat.

Imatges dels pavellons de Catalunya i les Balears a la darrera edició del SITC.

La conversa no mereix gaires comentaris. És un símptoma de la mala salut del periodisme, això sí. Perquè avui és del tot habitual que les revistes del segment de viatges només publiquin articles dels territoris i productes dels seus clients. Adéu prescripció, adéu feina periodística. Jo et pago, tu parles de mi (perquè la publicitat convencional no m’interessa); i perquè diguis de mi el que jo vull, et puc donar les imatges i els textos que necessites, fets i pastats. T’estalviaràs despeses editorials, què més vols?

Si aquest és el futur del periodisme de viatges, no m’estranya que les xarxes socials li hagin arrabassat en molt poc temps bona part del públic i del prestigi de què gaudien. Precisament perquè tenim problemes per abastar tots els canals per on circula la informació (paper, e-reader, web, aplicacions, etc.), convé oferir continguts diferencials i de qualitat. En sortiran beneficiats els mateixos viatgers i, també, les destinacions i serveis turístics, tot i que (ai!) molts creuen que ja no necessiten els mitjans per a res.

Un repte més a afegir al sac.

Comparteix

    Etiquetes: , ,

    Comentaris

    Escriu un comentari

    (*) Camps obligatoris

    *

    Normes d'ús