Ballar, córrer i jugar amb els cossiers a Montuïri

divendres, 26/08/2011 (Joan Morales)

En l’anterior post parlava de la Festa de les Alfàbegues de Bétera i en aquest continuarem flairant-ne l’aroma. Però us proposo d’anar mar enllà, concretament a Mallorca, per veure ballar uns homes abillats amb faldetes de colors, faixes, cintes, capells florits i, a les mans, uns ramets d’alfabeguera. Són els cossiers, dansaires que protagonitzen les festes de Sant Bartomeu de Montuïri. No en va, les peces que ballen són una delícia: «Mercançó», «Mestre Joan», «Flor de murta», «Sa gallineta rossa»… A l’horabaixa del dimarts 23 i al matí del 24, diada del patró local, aquests sis balladors acompanyen la Dama —un altre home— en un petit periple pel poble al so de flabiol, tamborí i xeremia. El punt de partida és la plaça Major, concretament l’Ajuntament, d’on surten els cossiers que s’enfronten àgilment al Banya Verda, un dimoni entremaliat, desfigurat per una màscara de fusta (coneguda com sa carota), que, abans de caure una vegada i una altra sota els peus de la Dama, empaita joves i criatures alertats pel picarol que duu a la cua.

És una celebració senzilla i corprenedora alhora, que remet a antics cultes pagans, relacionats amb la fertilitat de la terra (d’aquí que tots els personatges representin dones, si bé són interpretats per homes, herència d’altres temps que suposo que algun dia desapareixerà). Per festes, que s’allarguen fins al 29 d’agost, Montuïri s’engalana amb enramades de pi als carrers, hi plouen paperines virolades. I sobretot, els seus veïns juguen, corren i gaudeixen amb la gresca. De fet, un altre dels plats forts de la festa són les corregudes de joies, curses i jocs amb regals per als guanyadors que uns dies abans van aplegar els dansaires i el dimoni ballant davant les botigues i bars de Montuïri. Si podeu, aquest any o un altre, deixeu-vos eixorivir els sentits en aquesta festa sense adulteracions.

Cossiersmont1.JPG

De cossiers n’hi ha a més poblacions mallorquines, com Algaida, Alaró, Manacor o Pollença, però els de Montuïri són els únics que s’han mantingut sense interrupcions tot al llarg de la història. (Foto: GMA.)

De tot i molt a la Festa de les Alfàbegues

divendres, 19/08/2011 (Joan Morales)

Bétera, 15 d’agost. A primera hora del matí, majorals i obreres (organitzadors i protagonistes de l’Ofrena, respectivament), acompanyats de veïns i festers en general, s’apleguen a l’hort de les Alfàbegues per treure’n vint plantes monumentals, de fins a dos metres i mig d’alçària, que són transportades de cap a cap del poble per desenes de joves cossieters, uniformats amb camises de flors. En condicions normals, les alfàbregues alcen pocs pams de terra, fet que dóna idea de la cura amb què Ramon l’Alfabeguer tracta aquestes plantes inscrites al llibre Guinness perquè desprenguin tota la flaire. En el recorregut per la ciutat —on no falten exhibicions d’indumentària (treballadíssims vestits, mantellines, mocadors brodats…) i bandes de música—, el seguici festiu arriba a l’església cap al migdia per celebrar-hi la missa d’oferiment de les alfàbregues a la Mare de Déu. Posteriorment, la festa s’allarga enmig d’una catifa de confeti multicolor a la mateixa plaça i continua a la pròxima Albereda, on és instal·lada la fira.

La mateixa nit del 15 tenen lloc dues manifestacions de foc eixordadores. Primer, la cordada (cordà), inventada a Bétera al segle XIX i avui exportada a altres localitats de la rodalia de València. S’instal·la una corda al mig del carrer Major de què es pengen coets borratxos. En encendre’s, els qui hi participen, proven de caçar-los al vol. És el culte a la pólvora que continuarà fins a les sis del matí amb la coetada (coetà), en el transcurs de la qual grups de gent llancen —i es llancen— tota mena de petards per les places i els carrers del poble.

Els actes duren fins el 22, dia en què les obreres es reuneixen a l’església per triar les seves substitutes per a l’any següent. Ben mirat, la Festa de les Alfàbegues és tota una síntesi del barroquisme que el temps ha solidificat en la cultura tradicional valenciana. Color, vestits, foc, alcohol i música es barregen en grans quantitats per conformar la singular explosió de disbauxa popular que caracteritza les festes del sud.

DSCF4207.JPG

Les obreres fadrines i els majorals a l’hort de les Alfàbegues, just abans de començar el recorregut festiu pel poble que finalitzarà a l’església per fer l’ofrena de les plantes a la Mare de Déu d’Agost.

Dia_Ofrena.bmp

Les alfàbregues que desfilen per Bétera, catalogades al llibre Guinness dels rècords, són de dimensions colossals, com es pot comprovar en la foto. Cada any, en treuen una vintena.

Llàgrimes de Sant Llorenç al Montsec i a la serra de Castelltallat

divendres, 12/08/2011 (Joan Morales)

Qui no s’ha dedicat a contemplar els estels una clara nit d’estiu no sap que es perd un dels espectacles més corprenedors de la natura. Això sí, hi pot posar remei fàcilment. Tota aquesta setmana i la que ve, el nostre hemisferi estarà sota l’efecte de la pluja d’estels dels Perseids, el que popularment es coneix com les llàgrimes de Sant Llorenç, que aquest any tenen el seu punt àlgid la nit del 12 al 13 d’agost.

Aquest xàfec d’alegria còsmica és fruit del contacte de l’atmosfera de la Terra amb la pols del cometa Swift-Tuttle, fet que provoca la ràpida desintegració de les partícules i el seu rastre lumínic característic. En cap altre moment de l’any és possible veure tants estels fugaços i en tan bones condicions climatològiques.

Per treure el màxim suc al fenomen (enguany coincideix amb lluna plena), podeu anar al Centre d’Observació de l’Univers, situat sota el cel privilegiat de la vall d’Àger, al Montsec (Noguera), un dels millors dels Països Catalans. Allà fan sessions de divulgació científica sobre l’origen de les llàgrimes que culminen amb l’obertura de la cúpula astronòmica a cel obert, la joia del COU. Més a prop de Barcelona, a l’Observatori Astronòmic de Castelltallat, en les immediacions del Cardener (Bages), també hi haurà una sessió especial per veure i viure la pluja d’estels en companyia d’especialistes i els seus telescopis, amb la col·laboració de l’Agrupació Astronòmica de Manresa.

210023.jpg

La cúpula astronòmica del Centre d’Observació de l’Univers del Montsec, que s’obre per deixar veure l’excel·lent cel de la vall d’Àger, permet veure en directe tot allò que uns minuts abans els guies del centre han explicat.

Observatori.jpg

L’Observatori Astronòmic de Castelltallat, situat a la comarca del Bages, molt a prop de Manresa, és també un indret ideal per iniciar-se en el món de l’astronomia.

Arsèguel i els acordionistes: la banda sonora del Pirineu

divendres, 5/08/2011 (Joan Morales)

De ser un sopar d’instrumentistes a esdevenir una cita de ressò internacional. L’evolució de la Trobada amb els Acordionistes del Pirineu —que aquest cap de setmana ha arribat a la trenta-sisena edició— dóna idea de la qualitat dels participants i de l’interès que desperta la música d’arrel.

És indubtable que l’instrument més emblemàtic de l’alta muntanya catalana és l’acordió diatònic, però en realitat és entre nosaltres des de fa poc més de cent anys. La seva ràpida implantació desplaçà instruments autòctons com el flabiol, el rabec o el sac de gemecs fins al punt que avui associem festa pirinenca al ritme viu i encomanadís de la manxa de l’acordió. Ho podeu comprovar a l’interessant Museu de l’Acordió.

Fins diumenge 31 de juliol, a Arsèguel, però també a la Seu d’Urgell —i els dies 2 d’agost a Vilagrassa i 6 d’agost a Bolvir—, desfilaren un total de cinquanta músics de tretze països: el quebequès Raynald Ouellet, el basc Joseba Tapia, el colombià Antonio Rivas, l’uruguaià Enrique Tellería, els catalans Carles Belda i Cati Plana; virtuosos d’Ucraïna, Moldàvia, Bulgària; o grups com el portuguès Trio Lopes, o Trilla i El Pont d’Arcalís… Potser no us sonen de res, però imagineu-vos un vespre d’estiu a la fresca, en un poble pirinenc, ambient desinhibit i l’acordió diatònic. Alegria.

*Article publicat el 29 de juliol del 2011 al diari ‘Ara’.

PontArcalis.jpg

El Pont d’Arcalís és un grup d’arrel vinculat a la música pirinenca i, per tant, defensor actiu de l’acordió diatònic com a patrimoni de l’alta muntanya catalana. El seu cap més visible, Artur Blasco, va ser impulsor del Museu de l’Acordió d’Arsèguel. (Foto: Isard Madueño.)

Un centre d’interpretació sobre l’aviació republicana

divendres, 29/07/2011 (Joan Morales)

Diumenge 24 de juliol del 2011, migdia, aeròdrom dels Monjos. Pilots fidels a la República s’apleguen en un hangar per fer recompte dels seus efectius en el conjunt de camps d’aviació de guerra del Penedès, conegut com el Vesper de la Gloriosa. Tot és a punt per enfrontar-se, de nou, a l’exèrcit franquista.

No m’he begut l’enteniment, ni es tracta d’un error cronològic. El cap de setmana passat, setanta-cinc anys després del començament de la Guerra Civil Espanyola, Santa Margarida i els Monjos va viure una jornada especial amb la inauguració del Centre d’Interpretació de l’Aviació Republicana i la Guerra Aèria. Un nou i singular equipament museogràfic —integrat en la Xarxa d’Espais de Memòria de Catalunya impulsada pel Memorial Democràtic— que mostra la construcció dels aeròdroms militars, l’impacte social que tenien, el funcionament dels tallers de muntatge i reparació, quins avions de caça s’hi emplaçaven, com els famosos Mosca i Xato… I tot amb la combinació de peces originals, escenografies i recursos multimèdia.

La recuperació del refugi antiaeri de Serral, al mateix espai de l’aeròdrom, excepcionalment ben conservat, permet reviure sense perill els moments bèl·lics més decisius del final de la guerra.

*Article publicat el 22 de juliol del 2011 al diari ‘Ara’.

Ciarga2.JPG

Entre les acaballes del 1937 i inicis del 1939, el Penedès va acollir quatre aeròdroms militars de l’aviació republicana, motiu pel qual va ser conegut com ‘el Vesper de la Gloriosa’. El centre d’interpretació és en un hangar habilitat al mateix aeròdrom dels Monjos. (Foto: Memorial Democràtic.)

Ciarga exterior.JPG

A tocar de l’hangar on s’ubica el centre d’interpretació hi ha el refugi antiaeri del Serral, a la imatge en primer terme, un dels més ben conservats del país. (Foto: Memorial Democràtic.)

Les sorpreses del Maresme (tomàquets inclosos)

divendres, 22/07/2011 (Joan Morales)

Que aixequi el braç aquell que no té problemes per trobar tomàquets com cal. Per això un producte tan habitual i tan escàs alhora, en la seva versió menjívola, havia de tenir unes jornades gastronòmiques que li fessin justícia. Perquè tot i ser un producte originari d’Amèrica, qui s’imagina avui la cuina catalana sense el tomàquet?

Tant és així que al Maresme en conreen algunes varietats considerades autòctones, com el tomàquet de pometa i el de Montserrat. De fet, aquesta comarca eminentment litoral té un extens catàleg de productes hortofrutícoles aprofitant els regadius que la fertilitzen: pèsols, maduixes, cols, cireres. I no oblidem el vi d’Alella, o el peix d’Arenys… L’estiu és el moment del tomàquet i prop de cinquanta restaurants de nou municipis maresmencs ofereixen fins el 28 d’agost menús especials amb aquest producte com a protagonista.

Una iniciativa, la de les Jornades Gastronòmiques del Tomàquet, que vincula productors, restauradors i sector turístic. Si, com diuen, la cuina és el paisatge al plat, descobrireu que el Maresme és un territori que amaga bones sorpreses.

*Article publicat el 15 de juliol del 2011 al diari ‘Ara’.

TomaquetMontserrat.JPG

El tomàquet de Montserrat es caracteritza per tenir poca polpa però un gust dolcet, gens àcid i refrescant que el fa ideal per a les amanides. És una de les estrelles de les Jornades.

Fulleto.jpg

El cartell de les Jornades.

Forja Viva: entre fornals i encluses a la vall Ferrera

divendres, 15/07/2011 (Joan Morales)

Vall Ferrera: vall del ferro. Gravat a la pell com una marca indeleble, aquesta preciosa contrada pallaresa s’enorgulleix del seu singular patrimoni cultural, vinculat a una antiga activitat siderúrgica. Tan antiga com que a l’època romana ja hi havia tallers dedicats al ferro arrecerats als boscos de la zona. Són dos mil·lennis, doncs, d’ofici que arriben fins als nostres dies de la mà de l’art de la forja.

Amb la intenció de fer un recorregut per la història de la vall Ferrera seguint la petja d’aquesta tradició, però també de mostrar l’habilitat de forjadors d’arreu del país i de l’estranger, aquest cap de setmana se celebra al poble d’Alins la tercera edició de la fira Forja Viva. Hi haurà tallers d’iniciació per a adults i grans, un curs de ganiveteria, una demostració de ferrat d’un cavall (diumenge), visites guiades a la serradora d’Àreu i a l’Ecomuseu de les Valls d’Àneu i tot de propostes complementàries, com exposicions de claus, panys i eines del camp, xerrades sobre la farga catalana, un mercat d’artesans i concerts de música pirinenca. El mall ens espera.

*Article publicat el 8 de juliol del 2011 al diari ‘Ara’.

Falles de la Ribagorça: la màgia del foc

divendres, 8/07/2011 (Joan Morales)

L’arribada de l’estiu ens excita. No és tan sols que la calor s’instal·li i se’ns arrapi a la pell sense contemplacions, convidant-nos a l’activitat a l’aire lliure. O que qui més qui menys tingui a tocar uns dies de merescudes vacances. Hi ha en l’aire una energia que emana de la terra, tel·lúrica, i que ens crida a gaudir de la natura. A retrobar-nos-hi.

Als Països Catalans, el paradigma festiu de tot això són les tradicions de foc que s’escauen pel solstici. I d’entre totes, d’una manera primigènia, tenim les falles del Pirineu. A l’Alta Ribagorça, on n’hi ha més, el ritual sempre és el mateix: grups de gent, conduïts per un fadrí major (o cap de colla), davallen en filera amb les torxes enceses des d’una muntanya pròxima al poble on les dipositaran per donar vida a la foguera de la plaça major. Repiquen les campanes, sona la música i comença la revetlla purificadora acompanyada de vi, coca i molta alegria.

Dissabte 2 de juliol les falles se celebraran a Barruera, però tindreu noves oportunitats de viure-les a Erill la Vall (8 de juliol), Taüll (15), tots a la vall de Boí, i Llesp (23), al terme del Pont de Suert.

*Article publicat l’1 de juliol del 2011 al diari ‘Ara’.

008.JPG

Les falles del Pirineu tenen el seu origen en ritus pagans relacionats amb el cicle agrícola, no en va es produeixen coincidint amb el solstici d’estiu, en època de sega. A la imatge, fallaires a la plaça Major del Pont de Suert.

Festes del Segar i el Batre: ara és l’hora, segadors!

divendres, 1/07/2011 (Joan Morales)

La majoria de nosaltres, que vivim en entorns urbans, som aliens al cicle agrícola. Si de cas, intuïm vagament per l’evolució del paisatge i per les parades del mercat que ara deu ser època de tal fruita o de tal hortalissa. I si no, ens hi ajuda el refranyer. “Al juny, la falç al puny”, afirma la dita. Però les tasques del camp ja no són les que eren quan la tradició oral dominava qualsevol altra forma de cultura popular. Avui, ja no hi ha segadors…

Segur? Bé, si us deixeu caure per la Fuliola (l’Urgell) aquest diumenge dia 26 a les Festes del Segar i el Batre, en veureu uns quants treballant manualment la sega del blat amb l’ajuda dels animals i de les eines mecàniques de tota la vida, i fins i tot vosaltres podreu arromangar-vos per col·laborar-hi. Serà un matí de germanor, de conèixer velles històries, d’aprendre noms i ofici, de compartir àpats de pagès enmig del tros. I també, serà el preludi de la batuda que el pròxim 10 de juliol, al mateix indret, permetrà rompre, destriar i ensacar el gra de les garbelles de blat aplegades dues setmanes abans, amb un fi de festa d’allò més animat. Perquè no oblideu mai més quan és temps de sega.

*Article publicat el 24 de juny del 2011 al diari ‘Ara’.

AsocSB01.jpg

Un cop segat i agarberat el gruix del blat, encara s’espigolava el tros per recollir-hi el que en quedava. Feien manades entrellaçant i lligant les tiges del que arreplegaven, que tot sovint servia per donar de menjar a l’aviram.

ED017592.jpg

L’acte de ventar el blat és un dels més esperats del procés del batre.

Costa Brava-Girona, líder del turisme 2.0

dissabte, 25/06/2011 (Joan Morales)

Fa dies que observo amb atenció el Patronat de Turisme Costa Brava-Girona. El motiu: la seva estratègia de màrqueting en l’univers de les xarxes socials.

D’entrada, haig de dir que els segueixo al Twitter —on, per cert, piulo des del perfil @jmmorera— i la seva activitat és frenètica. Des del compte del Patronat, informen de les seves novetats, de la programació turística en curs, enllacen notícies i documents d’interès. A més, bona part dels seus membres tenen perfils propis des dels quals aporten perspectives noves i personals (fresques) de la promoció turística de la demarcació. Els usuaris del Twitter premien la proximitat dels responsables d’empreses i institucions, així que en aquest sentit el Patronat Costa Brava és exemplar.

Però en realitat el Twitter només és un símptoma que des del Patronat creuen en les xarxes 2.0 i hi treballen com un dels canals importants de promoció. El Pla Estratègic de Turisme de les comarques de Girona 2011-2015, que acaben de presentar, afirma que “l’accessibilitat de la informació promoguda per Internet ha donat lloc a l’aparició d’un client molt més exigent quant als continguts, el dinamisme, l’actualització, la comercialització…” i explica que “el Patronat està fent un gran esforç per posicionar-se de manera preferent en l’entorn on-line”.

Això explica la seva aposta pel web, que aviat tindrà una central de reserves. O el canal específic al portal de rutes Wikiloc (el primer d’un patronat turístic català). O les galeries a la xarxa d’amants de la fotografia Flickr. O el blog oficial de la destinació Bitts Costa Brava, alimentat per una vintena d’especialistes i professionals del sector que hi exposen temes d’actualitat des del seu gran coneixement del món turístic.

Tanmateix, l’exemple probablement més espectacular —i també el més innovador— d’aquesta estratègia ha estat la recent organització del blogtrip #InCostaBrava, en què setze dels blogaires de viatges més influents del món van fer una immersió a la zona de la mà del Patronat durant una setmana. No es tractava, segons Jaume Marín, el cap de màrqueting, “de convidar bloggers i ensenyar-los el que tenim, tal i com havíem fet tota la vida amb els periodistes de mitjans tradicionals; és una eina diferent per a uns mitjans diferents” i, per tant, volien que aquests prescriptors transmetessin “una imatge i una percepció de la destinació segons la seva visió experiencial”. És a dir, en resum, no van ser els blogaires els qui es van adaptar a allò que els oferia la Costa Brava, sinó que la Costa Brava es va adaptar al seu perfil —tal com ja fa, i farà cada vegada més, el turista 2.0.

És cert que això obliga a pensar en l’storytelling o relat de destinació (els missatges força a partir dels quals aquesta destinació es vol projectar per atreure un visitant o un altre: tots els públics no poden ser!). Abans de l’experiment, Marín confessava: “Ens agradaria que, mitjançant microrelats, històries i vivències en el nostre territori, s’expliquin a la Xarxa els nostres valors basats en natura, cultura i gastronomia”. Doncs bé, alguns càlculs indiquen que #InCostaBrava va generar directament o indirectament, durant el seu trascurs, uns deu milions de tweets a tot el món. Més tot el volum d’informació que els blogaires han generat a les seves plataformes i els moviments i opinions dels usuaris de les respectives comunitats. És tan potent, que ningú no podrà mantenir-se al marge d’aquesta revolució durant gaire temps més.

sagaro.jpg

La Costa Brava ja va ser pionera fa 80 anys en la promoció turística del nostre país. Aquest cartell de s’Agaró, obra d’Enric Moneny, divulgava l’any 1934 —i en anglès!— els valors de relax, sol i platja.

shutterstock_1213138.jpg

El Patronat Costa Brava s’ha proposat vincular la destinació als valors de natura, cultura i gastronomia. A la imatge, els Hostalets d’en Bas, a la Garrotxa; la Diputació aplega tot l’interior de la demarcació sota la marca turística Pirineu de Girona. (Foto: Shutterstock.)