Un viatge a l’ànima de Lloret de Mar

divendres, 24/06/2011 (Joan Morales)

Ja fa temps que Lloret de Mar ha deixat de ser un poble de pescadors. El creixement turístic ha ocultat, de fet, un esperit mariner que contràriament al que pensa molta gent no ha desaparegut. Ben al contrari, a Lloret li agrada mirar-se i reivindicar-se com una localitat amb història i tradicions associades al mar —i no tan sols a la platja.

Per això val la pena visitar Lloret amb motiu de la Fira dels Americanos, que se celebrarà els dies 18 i 19 de juny. No en va, a la primera meitat del segle XIX molts lloretencs travessaren l’Atlàntic i en van tornar carregats de diners amb els quals van transformar urbanísticament la vila. Gràcies a ells, avui tenim un passeig marítim d’aires colonials, mansions com la Casa Garriga i la Casa de Nicolau Font i Maig i espais religiosos vestits de modernisme com l’església de Sant Romà, el monestir de Sant Pere del Bosc i el cementiri.

A la fira hi trobareu cercaviles d’època, visites guiades, maquetisme naval, concerts d’havaneres, un mercat indià i un original concurs de daiquiris, la beguda creada al bar Floridita de l’Havana, fundat per l’americano Constantí Ribalaigua.

*Article publicat el 17 de juny del 2011 al diari ‘Ara’.

4 T

L’església de Sant Romà és un dels edificis més emblemàtics de Lloret. Bastida al segle XVI en estil gòtic, avui té dues capelles laterals modernistes obra de Bonaventura Conill, del 1916.

Festival MIMA: els encants submarins de les illes Medes

dissabte, 18/06/2011 (Joan Morales)

Les illes Medes són un model. Un model de gestió d’un espai natural protegit i un exemple de com es pot compatibilitzar aquesta protecció amb l’activitat humana. No en va, els bons resultats ambientals i, de retruc, econòmics que ha comportat la seva preservació han permès la recent creació del Parc Natural del Montgrí, les Illes Medes i el Baix Ter.

El Festival MIMA (Medes, Imatge i Medi Ambient) ha fet de tot plegat un gran esdeveniment turístic. Prenent com a eixos la fotografia submarina i el documental, l’Estartit serà aquest cap de setmana un aparador dels valors del respecte a la natura i l’estima pel mar. Una mostra internacional de cinema i vídeo submarí, premis de dibuix i fotografia —en especial, l’Open Fotosub 2011, al qual s’han inscrit vint-i-cinc equips, la majoria catalans—, activitats d’educació ambiental, exposicions i una fira d’artesania mediterrània seran el complement ideal a l’autèntic objectiu de la cita: que el gran públic gaudeixi del patrimoni litoral empordanès tot fent pedagogia de la importància de mantenir-lo en bones condicions.

*Article publicat el 10 de juny del 2011 al diari ‘Ara’.

Ms-06-_MG_0010.JPG

Fotografia guanyadora del concurs Open Fotosub Internacional MIMA 2010, obra de Francesc Fontanals.

MIMA2010JAVIERGASCON.jpg

Una altra de les imatges participants en el concurs del 2010, obra de Javier Gascón. Les illes Medes són un decorat immillorable per a la fotografia submarina (en primer terme, unes branques de coral vermell).

Tastar la mar a Sant Carles de la Ràpita

divendres, 3/06/2011 (Joan Morales)

Gastronomia, natura, lleure, esport i un bon proveïment de sensacions són els ingredients del cap de setmana que es prepara a Sant Carles de la Ràpita. I és que des d’avui, i fins diumenge, en aquesta població del Montsià se celebra Tastamar, un gran paraigua d’activitats amb la mar com a protagonista.

D’una banda, aquest vespre començaran les activitats gastronòmiques amb la inauguració de la Ruta del Tast, un recorregut amb animació teatralitzada sobre la història i rondalles de la Ràpita que portarà —aquest cap de setmana i el següent—a la degustació de diverses tapes en restaurants de la població. És l’inici de les propostes que tindran el producte local com a centre. Demà, el Palau Firal acollirà la diada Tastamar, una nova ocasió d’assaborir les delicadeses culinàries rapitenques, per bé que el súmmum vindrà de la mà de les Jornades del Gust, en què vint restaurants oferiran —fins el 19 de juny— exquisits menús degustació al preu tancat de 35 euros.

Paral·lelament, l’Estació Nàutica de Sant Carles organitza desenes d’activitats: sortides amb velers clàssics, bateigs de kitesurf (surf d’estel), construcció de vaixells, modalitats de pesca. I demà també, la primera Travessia Badia dels Alfacs, una sortida marítima popular fins a la punta de la Banya que vol conscienciar sobre el valor del delta de l’Ebre i la necessitat de protegir-lo.

*Article publicat avui, 3 de juny, al diari ‘Ara’.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

El surf d’estel (en la seva denominació anglesa, ‘kitesurf’) és una modalitat de navegació en què l’esportista és arrossegat per un estel de tracció. A la Festa del Mar de Sant Carles se’n faran bateigs per als no iniciats.

CAIAC.JPG

El caiac és també una especialitat nàutica ideal per recórrer el litoral. El delta de l’Ebre (al fons de la foto, la serra del Montsià) es veu diferent des del mar.

Arriben els cursos Descobrir de fotografia

dimarts, 31/05/2011 (Joan Morales)

L’èxit d’una revista de divulgació rau en una pila de detalls, que cal pensar i executar amb cura. Des del plantejament d’un article als encàrrecs passant per l’edició i la producció. Però al capdavall, tot es resumeix en una màxima: si entra pels ulls, funciona. En el cas d’una revista de territori, per tant, una bona fotografia convida a entrar en el que anomenem segon nivell de lectura (peus de fotos, entradetes, destacats…) i d’aquí, a l’article o reportatge pròpiament.

No vull pecar d’immodest, però el Descobrir ha estat una referència en el món de la fotografia al nostre país des del seu naixement. Fins i tot, no és agosarat afirmar que alguns dels noms importants de la fotografia de paisatge s’han bregat treballant per a les nostres pàgines. Avui, el Descobrir és apreciat pel sector com un exemple de professionalitat, sensibilitat i estima cap a la fotografia. I sobretot, és seguit per milers de lectors i usuaris per la seva capacitat de suggerir i d’emocionar a través de les imatges.

Ho corroboren, doncs, els resultats, els comentaris i els premis. Un dels fotògrafs que n’ha guanyat més amb la revista, en Jordi Bas (recordeu el ja mític reportatge sobre la brama del cérvol a la serra del Boumort, del núm. 124, premi Pica d’Estats 2009?), ens acompanya en una nova experiència que volem que tingui continuïtat. Es tracta de l’organització de cursos de fotografia en col·laboració amb el centre d’ensenyament GrisArt, un dels més prestigiosos en la matèria a Barcelona. Concretament, en Jordi Bas impartirà tres sessions (dotze hores, durant la primera quinzena de juliol) dedicades a la fotografia de fauna, una de les seves especialitats. Els alumnes tindran l’oportunitat d’adquirir coneixements teòrics i pràctics, inclosa una sortida naturalística amb el fotògraf, i també d’aprendre a postproduir les imatges, un aspecte desconegut però cabdal per a la qualitat fotogràfica.

Crec de debò que és una sensacional oportunitat per als amants amateurs de la fotografia, que són molts. La inscripció (l’enllaç, aquí) és oberta i les places, limitades a quinze persones. Qui sap si després d’això vosaltres també us podreu convertir en uns fotògrafs Descobrir!

AnunciCursDC.jpg

La Festa de la Llana i Casament a Pagès de Ripoll

divendres, 27/05/2011 (Joan Morales)

Fa quaranta-cinc anys, però podrien ser segles. La Festa Nacional de la Llana i Casament a Pagès, que se celebrarà aquest diumenge dia 29 a Ripoll, és una cita ja ineludible del nostre calendari. En primer lloc, per l’autenticitat. La Festa és una mostra fidedigna —i lúdica, de perfil familiar— de com era l’ofici dels pastors i les activitats que s’hi relacionaven. Per exemple, hi ha una exhibició de tosa (tall de la llana) de les ovelles, que finalitza amb un concurs d’esquiladors. I també s’ensenya com eren les feines de matalasser i de filadora, íntimament lligades a la llana.

D’altra banda, paral·lelament a les activitats relacionades amb el pastoreig, es recreen unes noces camperoles del segle XVIII, amb sortida de la comitiva dels nuvis cap al monestir —on hi ha jornada de portes obertes—, el casament, el convit i la celebració de balls tradicionals, amenitzats amb gegants i grallers. Una magnífica festa popular declarada d’Interès Turístic Nacional.

I si encara en voleu més, la visita a Ripoll serà l’excusa perfecta per visitar el renovat Museu Etnològic, que contextualitza de manera divulgativa i rigorosa la vida i els costums tradicionals a la comarca del Ripollès.

*Article publicat avui, 27 de maig, al diari ‘Ara’.

FestaLlana_023.jpg

La tosa amb tisores, a càrrec de pastors professionals, és un dels moments culminants de la Festa de la Llana.

Festes1.jpg

El Casament a Pagès recrea les noces ripolleses del segle XVIII. La núvia arriba muntada en una mula al monestir de Santa Maria de Ripoll, on s’oficiarà la cerimònia.

Experiències al voltant del vi

dijous, 26/05/2011 (Joan Morales)

Heu sopat mai amb els ulls embenats mentre els cambrers juguen amb els vostres sentits? Heu elaborat alguna vegada un brandi al vostre gust combinant diverses collites? Heu tingut l’oportunitat de comprovar que el maridatge de formatges i vins és tot un encert? Què us suggereix la possibilitat de gaudir d’un bon vi tot escoltant en directe un duet de música clàssica?

Com sabeu, l’enoturisme és una opció que arreplega cada cop més adeptes. Molts catalans el van descobrir amb l’estrena de la pel·lícula Entre copas, però el cert és que al nostre país fa anys i panys que alguns cellers i una colla de dinamitzadors turístics hi treballen. Convé saber que els pioners d’aquestes activitats a casa nostra són al Penedès. Tan sols cal visitar el web d’Enoturisme Penedès per comprovar la quantitat i qualitat de propostes que s’hi poden fer. I és que aquesta comarca no deixa de ser un dels principals territoris vitivinícoles del país, és molt pròxim a Barcelona i té unes condicions ideals per a la pràctica de l’enoturisme per la seva diversitat geogràfica (des de ran de mar fins a serralades mitjanes que ronden els cinc-cents metres d’altitud).

La principal expressió de tot plegat és Bodegas Torres, una de les empreses vitivinícoles més importants del món. Torres té en propietat a Europa i Amèrica vora dues mil cinc-centes hectàrees de vinya, d’on surt el 30% de la seva producció (la dels vins de finca). Tot aquest raïm és conreat seguint un gran respecte pel medi, atès que l’empresa té entre les seves prioritats l’harmonia amb la natura. Per aquest motiu, practiquen una viticultura integrada, depuren totes les aigües residuals i participen activament en la conservació i la replantació de boscos, així com en la preservació, per exemple, de l’àguila cuabarrada, a més d’invertir en energies renovables i estudiar l’aprofitament de la biomassa de la vinya. Tot plegat fa, del passeig per les seves finques (al nostre país en tenen cinc, la majoria al Penedès, però també al Priorat i a la Conca de Barberà, on destaca la de Milmanda) una autèntica experiència d’aproximació a la natura i a la cultura vitivinícola.

Eurocore HiScan PM3

El Centre de Visites de Torres es troba a Pacs del Penedès, a la finca Mas la Plana, d’on surt un dels vins negres més prestigiosos de la marca.

Fa uns dies vaig poder gaudir d’una mostra del Vip Tour Torres Experience i dono fe que és una sorpresa. Al seu Centre de Visites de Pacs del Penedès, Torres convida a viure sensacions que fusionen diversos sentits. Una de les propostes porta per nom «Aromes de música», l’apuntava al principi d’aquest post. Es tracta de la degustació en espais diferents (un jardí, el petit museu de la Fundació Torres, etc.) de tres vins distints amenitzada per músics, que interpreten composicions que concorden amb el caràcter dels vins. Una altra és la pròpia visita en trenet turístic a la finca Mas la Plana, que inclou el passi d’un vídeo de presentació, l’accés al celler, a la zona de descàrrega de raïm, a la planta d’embotellament i l’entrada al Túnel de les Estacions, una activitat que resumeix ens uns pocs minuts tot el cicle de la vinya a través d’imatges, sons i olors.

Hi ha moltes més propostes i tallers, que serien llargs d’explicar, per tant suggereixo a tots aquells que us sedueix l’enoturisme que entreu directament al web i remeneu per organitzar-vos la visita a la vostra mida. I ja m’ho explicareu!

IMG_6099.JPG

El ‘blind dinner’ és una experiència sensorial. Sopar amb els ulls embenats intensifica les flaires i els gustos.

IMG_6094.JPG

Torres ofereix també la possibilitat de crear un brandi personal a partir de la selecció de conyacs diferents.

1_7_88842_FOT_300.jpg

El celler Waltraud va ser inaugurat fa tres anys seguint criteris biodinàmics per tal de minimitzar l’impacte de l’activitat vitivinícola de Torres al Penedès.

110509_MasRabell2.jpg

El jardí de varitetats del Mas Rabell de Fontenac, una altra de les propietats de Torres al Penedès (Sant Martí Sarroca), acull 250 varietats de raïm, una de les representacions més importants del món.

Sentir la primavera a Món Sant Benet

divendres, 20/05/2011 (Joan Morales)

Si hi ha una estació de l’any que es pugui vincular als sentits, aquesta és la primavera. El desvetllar de la natura porta associat un reviscolament de les aromes del camp, dels gustos del menjar, dels refilets dels ocells al bosc… I al nostre país, si hi ha un complex turisticocultural “obert als sentits”, és a dir, a la gastronomia i a l’art en les seves múltiples manifestacions, aquest és Món Sant Benet. De la conjunció d’aquests dos elements (l’esclat de la primavera i l’activitat al voltant de l’antic monestir de Sant Benet de Bages, al terme de Sant Fruitós) n’ha sortit els Mercats de primavera.

Aquest cap de setmana s’hi despleguen un seguit de propostes ideals per gaudir en família. Per exemple, demà dissabte 21, «Juguem amb la primavera», una gimcana en què caldrà superar diverses proves per l’entorn del monestir mentre es descobreixen curiositats sobre la temporada. O «De l’hort al plat», diumenge 22, un taller impartit per un cuiner on el grup prepara algunes receptes a partir dels productes que ha collit prèviament a l’hort. L’animació amb contes i música del grup Bufanúvols, un tast de cerveses artesanals, un mercat de productes de la terra, i totes les visites al monestir i a la Fundació Alícia completen la temptadora oferta.

*Article publicat avui, 20 de maig, al diari ‘Ara’.

Mercats2.JPG

Les activitats de Món Sant Benet tenen sempre caràcter familiar. (Foto: MónStBenet.)

MercatsPrimavera4.jpg

La gastronomia (a la foto, un taller d’ous de Pasqua a les instal·lacions de la Fundació Alícia) té una presència destacada en els ‘Mercats de Primavera’. (Foto: MónStBenet.)

Refugi Rosta + PyrenMuseu = un establiment amb ànima

dimecres, 11/05/2011 (Joan Morales)

Sovint tenim una imatge estereotipada de la Vall d’Aran, i no ens manca raó. El domini abassegador de la marca Baqueira Beret condiciona el perfil turístic del nostre particular territori occità. D’uns anys ençà, els esports d’hivern —i els seus practicants més mediàtics i benestants— s’enduen el protagonisme tant als mitjans de comunicació com al propi sector turístic local. I tanmateix, la Vall d’Aran és molt més que quilòmetres de pistes d’esquí.

Només cal contemplar l’església romànica de Santa Maria d’Arties, amb el seu fantàstic retaule gòtic i els sorprenents murals renaixentistes que la decoren. O deixar-se caure per la crema deth Haro de Les, una festa que transporta a l’arrel profunda de la cultura pirinenca. O visitar Ço de Perejoan (a Escunhau, terme de Vielha e Mijaran), una impressionant casa senyorial del segle XIV, mostra de la singular arquitectura civil aranesa. I podríem ampliar indefinidament la llista amb la descoberta de la gastronomia de la zona, del patrimoni arqueològic industrial, dels petits pobles d’alta muntanya, de les seves llegendes i tradicions…

shutterstock_40216909.jpg

La natura és el principal valor turístic de la Vall d’Aran. (Foto: Shutterstock.)

Però sobretot, l’Aran destaca per l’exuberància de la natura. Per la simfonia de colors que hi dibuixen les estacions: des del verd rutilant fins al blanc enlluernador, passant per tota la gamma d’ocres que la paleta de la tardor és capaç d’imaginar. Aquests paisatges alpins són des de fa molt de temps un punt d’atracció irresistible per als excursionistes de banda i banda dels Pirineus. (Cal recordar que l’Aran és l’única vall atlàntica del nostre país i que mira, per tant, cap al nord.)

El Refugi Rosta de Salardú (Naut Aran) és un dels establiments més veterans de la Vall d’Aran. De fet, va ser la base d’operacions dels primers pirineistes, gent que a les acaballes del segle XIX fruïa recorrent la serralada amb una vocació a mig camí del treball de camp científic i el repte esportiu. Cent cinquanta anys després, el Refugi Rosta continua allà, al peu de la carretera d’Esterri a Vielha, acollint amants de la muntanya, perquè l’esperit pirineista l’impregna completament. Dormitoris per a grups amb sacs de dormir; parets de pedra i paraments de fusta, sostres, escales i terra inclosos; fogons casolans i reconstituents; taules compartides per desfermar complicitats… La senzillesa de la casa (indistintament un refugi de muntanya situat al nucli vell de Salardú, o una fonda de poble a tocar del bosc de Mont-romies, vet aquí el secret) és la seva autenticitat.

La il·lusió del Manel, l’Àngels i la resta de la família garanteix la continuïtat del Rosta. I el fa créixer, mantenint-ne l’ànima original. Des de fa uns mesos, la fonda exhibeix una interessant col·lecció permanent de material relacionat amb el pirineisme: des de botes de trescar, piolets i grampons antics fins a mapes, fotos i documents de l’època en què el Pirineu era un immens continent per explorar. És el PyrenMuseu, una modesta contribució al coneixement dels inicis de l’excursionisme català que projecta els valors del refugi portes enllà. Encara més, els incombustibles dinamitzadors es veuen amb cor d’assenyalar noves fites (com la recent organització de les jornades Pyrenades) i, doncs, d’escampar per tot el país els valors culturals i naturals de l’alta muntanya pirinenca. Aquest és, crec jo, el veritable perfil turístic de la Vall d’Aran.

PanoramafilkaI.jpg

La sala menjador del Refugi Rosta, folrada de material utilitzat pels primers excursionistes a la Vall d’Aran. A la foto, una de les xerrades de les jornades Pyrenades.

Póster_A3.jpg

El cartell de les jornades Pyrenades, organitzades pel Refugi Rosta - PyrenMuseu durant la passada Setmana Santa.

Tombs pel barri Gòtic de Barcelona

dijous, 28/04/2011 (Joan Morales)

A la redacció i per la meva feina, rebo, fullejo i utilitzo moltes guies turístiques. De l’estranger, d’indrets del nostre país i, també, de Barcelona. I malgrat que sempre hi ha qui ho fa bé i qui ho fa malament, existeix un cert model que funciona, que t’introdueix en el territori, que et dóna les claus per entendre’l i la informació pràctica per gaudir-ne. Són molts anys de prova i error, de resultats contrastats i de continguts avui complementats per les noves tecnologies i el turisme 2.0 que s’instal·la irremissiblement.

joan002.jpg

Tot això està molt bé i és necessari. Però no ens enganyem, més informació no té per què ser millor informació. En aquest sentit, el ritme accelerat amb què fem les coses (tant l’edició d’una guia com la visita a una ciutat) no ajuda a discernir el gra de la palla. És un mal del nostre temps: coneixem fins a l’última dada, però ens manca perspectiva per interpretar-la. Aquí és on pren protagonisme el prescriptor. Un prescriptor és un referent de credibilitat, que tant pot ser una marca (el Descobrir, per exemple) com, en darrer terme, una persona.

Per això em sembla especialment interessant la col·lecció «Carnet de voyage» que edita des de fa un any l’Ajuntament de Barcelona. Recentment, l’il·lustrador francès establert a la capital catalana Stéphane Carteron em va demanar de presentar el títol del qual és autor, Tombs pel barri Gòtic, i vaig acceptar. El treball és excel·lent. Primer heu de saber que aquests tombs per la ciutat vella són el fruit d’una feina intensa de l’Stéphane durant dos anys. Ell és veí del barri i el coneix com el palmell de la mà. Però no en el sentit enciclopèdic del terme, sinó com una vivència íntima. I en tant que vivència, el seu treball ens parla de la gent que habita aquest espai, de la història quotidiana que omple els seus racons.

joan003.jpg

Pàgina interior de la guia, amb il·lustracions i comentaris de l’Stéphane Carteron sobre la catedral i la façana del Col·legi d’Arquitectes, decorada per Picasso.

De fet, quan viatgem, quan passegem amb esperit de turista (tant se val que sigui aquí o a l’altra punta de món), ens deixem dur per l’opinió d’aquells que en saben; és a dir, d’aquells que hi viuen o d’aquells que hi han estat i que ens poden ajudar a treure profit de la visita. L’Stéphane és, per tant, un bon prescriptor del Gòtic —que no vol dir que sigui asèptic, ben al contrari. El Gòtic de l’Stéphane és el seu Gòtic, és aquell del qual pot parlar amb coneixement de causa, sense deixar de sorprendre’s cada dia. I això dóna molt de valor a la feina que ha fet.

No és gens habitual, a més, que un autor hagi tingut el marge de maniobra que intueixo que ha tingut l’Stéphane. Això diu molt i bé dels impulsors del projecte perquè en el món editorial ens cal recuperar el prestigi de la firma, el punt de vista de l’artista, del professional. No hem de tenir por de la subjectivitat. Precisament, és des d’aquesta subjectivitat que ens acostem a les realitats del nostre entorn i dels entorns distants. Benvinguda sigui, per tant, ja que enriqueix la visió de les coses.

joan004.jpg

L’element humà, amb noms i cognoms, és un motiu central d’aquest passeig pel Gòtic. A dalt, l’Elvira i la Carme, de la botiga de queviures de la plaça de Sant Just.

Tornant a la guia, segurament l’Stéphane hauria pogut fer-ne una completament diferent, més impersonal, i tanmateix aquests tombs pel Gòtic són un catàleg de biografies que, en conjunt, m’atreviria a afirmar que reflecteixen l’ànima del barri. No en va, tothom qui hi apareix fa deu anys o més que hi resideix, que hi interactua. Són d’alguna manera els referents del barri, les persones que poden explicar millor que ningú l’essència d’aquest racó de Barcelona, sovint difuminat per la presència dels passavolants.

Hi trobem gent, molta gent, a la seva botiga, al seu taller, en plena activitat… I tots ens conviden a passejar pel Gòtic, a recórrer-lo d’una manera tranquil·la. Però si bé aquest fet ja li atorga un punt d’autenticitat, aquesta crònica és molt més que un reguitzell de personatges.

joan005.jpg

Una altra pàgina de la guia, en aquest cas una imatge costumista del Gòtic, amb detalls que permeten descobrir curiositats de la història de la ciutat (com les tres cares de la font de Sant Just, la més antiga de Barcelona).

Els Tombs pel barri Gòtic es poden llegir com una guia més convencional, on hi trobem multitud d’anècdotes i detalls d’aquells que ens agrada comentar en família a la sobretaula dels diumenges. Sabíeu que al jardí del claustre de la catedral les tretze oques que hi romanen recorden l’edat en què va morir martiritzada santa Eulàlia? O que al lloc on hi havia l’antic convent dels Templers, avui el Palau Reial Menor, al carrer dels Templers justament, encara s’hi aplega una confraria templera?

Per tot això, penso que aquesta guia és un retrat fresc i estimulant, farcit de detalls que no tan sols pot servir de referent als turistes ocasionals de la ciutat, sinó també —o sobretot— als propis barcelonins. Si partim de la màxima que per agradar als altres ens hem d’agradar a nosaltres mateixos, entendrem de la importància de treballs com aquest, que transmeten una gran complicitat amb la ciutat.

_ALB2874.JPG

La presentació dels ‘Tombs pel barri Gòtic’ es va fer a l’Espai Ciutat de l’Ajuntament de Barcelona, el passat 6 d’abril. D’esquerra a dreta, l’autor, Stéphane Carteron, l’alcalde Jordi Hereu, la regidora del districte de Ciutat Vella Assumpta Escarp i un servidor, adreçant-se al públic. (Foto: Alba / Aj. de Barcelona.)

La pedra seca ja té el seu portal: Wikipedra

divendres, 22/04/2011 (Joan Morales)

Al Descobrir publiquem sovint fotografies on apareixen mostres de l’immens patrimoni de pedra seca que tenim al nostre país. No és d’estranyar, atès que el paisatge agrari català conserva importants traces de la seva història. L’abandonament del camp —quina terrible contrarietat— ha permès en algunes comarques de secà congelar imatges que tal vegada el productivisme actual hauria condemnat a la desaparició; però sobretot, ha escatimat el valor que tenen aquestes sàvies manifestacions de cultura popular.

S’ha perdut molt de patrimoni, és evident, però en resta molt dempeus i d’uns anys ençà hi ha força gent que treballa per dignificar-lo. Penso en la Fundació el Solà de la Fatarella (Terra Alta), en el Drac Verd de Sitges (Garraf), en el Grup Barracaire de Mont-roig del Camp (Baix Camp), en l’associació Via Pirena de l’Alt Empordà… També penso, per què no dir-ho, en persones com l’ambientòleg Ramon Queralt i tot el seu esforç per inventariar les cabanes de les Garrigues (si us interessa el tema, us recomano el seu llibre Les cabanes de volta de les Borges Blanques, un treball rigorós i emotiu que fa parlar els pagesos i les construccions sobre la terra i la forma de vida de generacions de garriguencs).

shutterstock_74964187.jpg

La pedra seca és una de les principals manifestacions de la cultura agrària catalana. (Foto: Shutterstock.)

Fruit de tota aquesta florida, fa uns anys va sorgir la Coordinadora d’Entitats per la Pedra Seca, una associació d’àmbit nacional que aplega una bona colla d’institucions i col·lectius preocupats per la recuperació d’aquest patrimoni agrari. L’activitat més rellevant de la Coordinadora són les trobades bianuals d’estudi i defensa de la pedra en sec (la pròxima, els dies 21, 22 i 23 d’octubre, serà a Vilafranca del Maestrat).

Ara, l’Observatori del Paisatge i l’Obra Social de Catalunya Caixa han desenvolupat —amb la col·laboració de les associacions— la Wikipedra, una nova eina de divulgació i conscienciació sobre gairebé cinc mil barraques i cabanes de pedra seca del Principat. Un portal amb fotografies, mapes i fitxes obert a la incorporació de noves dades per part dels usuaris que ha de fixar definitivament la vàlua de tot aquest patrimoni —i, per tant, que ha de contribuir de manera determinant a la seva conservació. Enhorabona als ideòlegs i als impulsors de tot aquest projecte, que aplega un gran tresor cultural del qual podem sentir-nos orgullosos. Tan sols, si m’ho permeten, els animo a ampliar progressivament el fons amb altres manifestacions de pedra seca a banda de les barraques (murades, marges, sínies, pous…) i a estendre el marc d’observació a la resta dels Països Catalans, on hi ha exemples espectaculars d’arquitectura agrària tradicional que mereixen una segona esplendor.