Entrades amb l'etiqueta ‘Barcelona’

BARCELONA – Comparativa casa Calvet – casa Soc. Torres Germans

dissabte, 11/03/2017

CASA CALVET                                              CASA SOCIETAT TORRES GERMANS

Antoni Gaudi                                                   Jaume Torres Grau

Barcelona – Casp, 48                                       Barcelona – París, 182

1898-1900                                                       1905-1906

 

 

 

BARCELONA – cases Carles Casades

dissabte, 11/02/2017

Tot i no ser modernistes, es poden esmentar les cases que per Carles Casades de Codol va projectar Adolf Florensa en diferents indrets de la ciuitat i en diferents anys. Podem veure l’evolució de l’autor. La primera d’un estil indefinit amb barreja de noucentisme i modernisme austríac i alemanys, la segona més pre-déco, les altres noucentistes tot i que les del 1941 i 1943-45 tenen detalls ornamentals de la Sezession austríaca.

 

-totes les fotos obra de Valentí Pons i Toujouse-

 

Provença, 318

1915-1917

Gran de Gràcia, 25-33

1917-1919

Diagonal, 445-447

1941

Diagonal, 449

1941

Diagonal, 598 – Travessera de Gràcia, 2-6

1943-1945

Doctor Rizal, 19 – Plaça Narcís Oller, 6

1944

BARCELONA – Estació Marítima

dimarts, 6/12/2016

Entre els anys 1910 i 1911 es va construir al Moll de Barcelona l’Estació Marítima de Passatgers. L’obra segurament fou projectada per l’Enginyer de Camins, Canals i Ports Julio Valdés Humarán, director facultatiu de les Obres del Port de Barcelona.

Entre el 1914 i 1916 es realitzà una altra Estació, encara que aquesta ja no era modernista, obra del propi Valdés.

 

35834

L’Estació en funcionament

 

35834b

L’Estació en construcció (Ilustración Catalana, 18/12/1910, fotografia de Frederic Ballell)

 

35834d

26869f

L’Estació del 1916

BARCELONA – Ignasi Mas – Sarrià

diumenge, 5/06/2016

L’altra dia em van passar aquesta fotografia del Fons Brangulí. En ella es veu un edifici del qual a l’Arxiu especificava que era al passeig Bonanova.

(Arxiu Nacional de Catalunya, fons Brangulí, ANC1-42-N-29250)

Després de buscar entre els plànols de l’Arxiu de Sarrià-Sant Gervasi crec que més aviat fa referència a la casa que es trobava a la confluència dels carrers Tres Torres (en el plànol, Regina Pacis), Escoles Pies i José de Agulló.

(Arxiu Sarrià-Sant Gervasi)

Era una torre projectada per l’arquitecte modernista  Ignasi Mas Morell, conegut, principalment,  per la plaça de toros “Monumental” de Barcelona i altres edificacions projectades per la comarca del Maresme i Sitges.

Aquest edifici és de difícil adscripció estilística, presenta trets que s’avancen al racionalisme, una entrada emmarcada entre dues torres poc usual, a banda d’una teulada més pròpia de països nòrdics.

El va projectar per a Carmen Córdoba, vídua de Riera, el 1917. Aquesta propietària va tenir altres construccions per la zona que, com aquesta, han estat destruïdes.

BARCELONA – Casa Pía Batlló

dissabte, 14/05/2016

La casa Pia Batlló és una de les mostres més reixides de l’arquitecte Josep Vilaseca. Es podria enquadrar en el primer modernisme de clara filiació gòtica.

Tant Vilaseca com Domènech i Montaner van ser els professors més joves de la primera etapa de l’Escola d’Arquitectura de Barcelona i influiren en tots els arquitectes del modernisme. La influència de Vilaseca es pot veure per exemple en Víctor Beltrí, artífex principal del modernisme a la zona de Múrcia.

En la casa Batlló podem veure els primers elements modernistes: ús de tribunes laterals que acaben en miradors de ferro forjat, vidre i ceràmica vidriada, tribuna central amb balconada superior, esgrafiats amb al·lusions al gòtic venecià i sobretot en l’ús d’una rica ornamentació inspirada en la Natura.  L’interior de la casa també presenta una rica decoració.

Seguidament fem una mostra de la fauna real o mitològica que es troba a la façana: un gos, grius (que com podem veure van ser dissenyats tots ells pel propi Vilaseca), dracs en diferents postures, insectes com ara llagostes i libèl·lules, caragols, àligues, ànecs, serps, un mico volador matant una serp, llangardaixos i els típics ratpenats.

(De Vilaseca també podeu veure com va decorar un cotxe a:

https://vptmod.blogspot.com.es/2014/01/josep-vilaseca-cotxe.html

 

 

 

Bona Diada de Sant Jordi

dissabte, 23/04/2016

Bona Diada de Sant Jordi.

Alguns dracs de Barcelona

BARCELONA – provença, 185 – casa Segarra

dilluns, 28/03/2016

Moltes vegades ens fixem només en la façana d’un edifici o en el seu interior, però deixem de banda detalls força interessants que es troben en altres parts del mateix.

La casa d’Antoni Segarra, una de les construccions cabals del mestre d’obres Josep Masdeu, del 1904, presenta una interessant porta d’accés.

A banda de la exuberant decoració floral que la flanqueja, cal esmentar els ferros de la mateixa porta: un arbre florit (amb arrels i tot) protegit per una espècie de serps amb cara de drac.

Petits detalls que fan més interessant, si cap, el modernisme.

 

665 665y P1740434 P1740435 P1740437 P1740438 P1740439

BARCELONA – Illa de la Discòrdia – Casa Peñasco

dissabte, 19/03/2016

L’Illa de la Discòrdia de Barcelona està constituïda pels edificis següents:

Passeig de Gràcia, 35: casa Lleó Morera, arquitecte Lluís Domènech i Montaner

Passeig de Gràcia, 37: casa Mulleras, arquitecte Enric Sagnier

Passeig de Gràcia, 39: casa Bonet, arquitecte Marcel·lià Coquillat

Passeig de Gràcia, 41: casa Amatller, arquitecte Josep Puig i Cadafalch

Passeig de Gràcia, 43: casa Batlló, arquitecte Antoni Gaudí

però en aquesta relació mai no s’ha considerat la casa contigua a la Lleó Morera, la que fa cantonada amb Consell de Cent, 349-351. Aquesta casa és també diferent a la resta de la llista.

Es tracta de l’originària Casa Mumbrú del mestre d’obres Pere Puig Poch, 1882, reformada en època modernista en diferents etapes (1912, 1919) per un altre dels arquitectes de l’star-system d’aquella època a Barcelona; en Juli Maria Fossas.

 

La casa Mumbrú va ser adquirida per Teodor Peñasco Vicens qui va encarregar les esmentades reformes: façana, galeria interior, cos lateral, baixos, vestíbul.

Els elements modernistes s’observen en les obertures, vitralls, esgrafiats vegetals, coronament, pinacles i agulles, porta, vestíbul.

Alguns dels vitralls originaris de l’època han estat substituïts.

Potser caldria reconèixer també aquesta casa.

Per cert, si observem les fotografies antigues i l’actual es troba a mancar un element força destacat a la casa Lleó Morera: la cúpula que rematava un cos interior al terrat ara substituït per una estructura cúbica anodina.

 

BARCELONA – villa Helius

diumenge, 10/01/2016

Entre 1906 i 1910 l’arquitecte del Vallès Manuel Joaquim Raspall va edificar per a Francesc Granés la Vil·la Helius al terme de Sarrià, actual barri de Barcelona.

165f

Es tractava d’una gran torre modernista amb força terreny ubicada a la confluència dels carrers Panamà i de les Monges (actual Abadessa Olzet).

La torre actualment ha estat compartimentada en pisos.

165

El curiós del cas, però, no és la torre, sinó un projecte que per al mateix propietari va dissenyar l’arquitecte Ramon Puig Gairalt el 1917.

Es tracta de la “casa per al paó reial” (¡¡). No sé si el pavelló es va arribar a construir o no, o si ha desaparegut. Però, si mñés no, es tracta d’una construcció força curiosa.

Us passo el projecte (Arxiu de Sarrià – Sant Gervasi, exp. 198.43, 1917)

34665

 

BARCELONA – Mallorca, 284 – Casa Farreras

dilluns, 14/09/2015

La casa que ens ocupa la va fer construir Francesc Farreras el 1899 i es va completar el 1900. 995 (9)

Tot i ser d’un modernisme contingut, ens crida l’atenció per tres fets: 1.- En primer lloc, el plànol de l’edifici ve signat per l’arquitecte Lluís Domènech i Montaner tot i que les revistes de l’època ens diuen que el veritable autor és el també arquitecte Antoni Millàs Figuerola. 995 (1)                                                                                                                                                                                                                                           signatura de Domènech i Montaner

995 (4)                                                                                                                                                                                                                                   A Arquitectura y Construcción esmenten a Millàs, a l’igual que en altres publicacions

 

Ignorem el motiu pel qual signa Domènech, més tenint en compte que Millàs ja havia treballat per a Farreras i que Domènech no li construí cap obra . Millàs li havia construït un parell de cases al passeig de Sant Joan el 1894 i més endavant li construí la magnífica casa de Gran Via amb Villarroel (1902/1903) i el 1906/10 les cases del carrer Mallorca, 146-148. 2.- La façana presenta una estranya distribució de tribunes: dues als extrems del pis principal i una de central al primer pis. Així mateix podem veure balcons amb baranes de pedra, amb baranes de ferro rectangulars i amb baranes de ferro trilobulades.

995 (5)

995 (8)

3.- L’ornamentació es basa amb fauna d’un bosc, fauna molt diferent i dispar: óssos, paons reials, micos, dracs i una mena d’homes vegetals.

995 (7)                                                                                                                                                                                                                                     ós 995 (11)                                                                                                                                                                                                                                     mico 995 (10)                                                                                                                                                                                                                                    home 995 (6)                                                                                                                                                                                                                                 drac 995 (3)                                                                                                                                                                                                                               paó

Un altre fet a esmentar de l’edificació és que el 1913 Josep Maria Jujol dissenyà l’ascensor de la casa.

996g