Entrades amb l'etiqueta ‘enoturisme’

Tines i barraques: monuments de pedra seca a la vall del Flequer

dilluns, 3/02/2014

No és el primer cop —i no garanteixo que en sigui l’últim— que parlo del patrimoni de pedra seca del nostre país. Ja em perdonareu, però em té el cor robat. Els marges, les espones, els camins de bast, les barraques… m’emocionen. M’imagino fa cent cinquanta anys aquells pagesos, pencant de sol a sol al tros i treballant-ho tot amb les mans. Observant pacientment la natura, com s’havia fet generació rere generació, adaptant-se al territori i al clima per obtenir el millor resultat. I fruit de tot aquest coneixement adquirit després de centenars de proves i errors, un patrimoni agrícola únic, mimetitzat amb l’entorn perquè només en aquell entorn era productiu.

Des d’aquest punt de vista, la pedra seca té un valor incalculable. És una mostra sostinguda en el temps de l’activitat humana sobre el territori i, per tant, una manifestació històrica concreta i perdurable. Més encara si sabem donar-li vida un cop més. Per exemple, a través d’una renovada activitat agrària, ni que sigui testimonial. O fent-la interessant de cara al turisme.

Tines del Bleda

Encarades al torrent del Flequer, les tines del Bleda és un conjunt de quatre cups amb les respectives barraques típic d’aquesta vall, on van proliferar a la segona meitat del segle XIX. En aquesta època, el Bages era la comarca del país que més hectàrees de vinya tenia i que més hectolitres de vi produïa.

Aquests dos elements conflueixen feliçment en una experiència al Mas Arboset (Rocafort, comarca del Bages), una finca amb vinyes velles que la passada temporada va ser testimoni de la recuperació d’una antiga tina per a l’elaboració de vi. La idea de tot plegat fou d’en Valentí Roqueta, propietari del celler Abadal, amatent a les noves tendències en el món de la viticultura que passen per remarcar els trets identitaris (les notes d’autenticitat) dels vins d’un territori.

Des de la seva fundació ara fa tres dècades, Abadal ha volgut remarcar sempre el compromís amb el territori del Bages. La casa de la família és a Santa Maria d’Horta d’Avinyó i els terrenys pròxims són el punt de partida d’una producció que beu de més de vuit segles d’història i tradició en el cultiu del raïm. A la comarca, les vinyes solen estar rodejades de bosc, i la finca del Mas Arboset conserva un petit tresor que la fa singular; és, fet i fet, l’única parcel·la de la vall del Flequer que llueix al bell mig de la vinya una tina de pedra seca —a la zona, aquests cups són de dimensions monumentals, absolutament espectaculars. I és amb aquesta original construcció que es va dur a terme la fermentació del vi.

Verema al Mas Arboset

Una imatge de les tasques de verema al Mas Arboset de Rocafort a l’octubre del 2013. De la finca destaca la tina de pedra seca al bell mig de les vinyes velles.

Així, el projecte vitivinícola, ja realitat, del Mas Arboset es fonamenta en diversos pilars:

1) L’aprofitament d’un vinyar de més de setanta anys multivarietal (hi ha peus de sumoll, punxó fort, garnatxot, pansera i unes quantes varietats encara desconegudes). Antigament es plantaven ceps barrejats perquè el cupatge del vi es feia a la mateixa vinya. Les varietats blanques i negres s’introduïen a la tina alhora i es vinificaven conjuntament, tota manera que hi dominava una varietat i les altres treballaven com a reforç quantitatiu. A més, de les vinyes de Rocafort destaca el fet que produïen un vi amb un grau més que la resta, conseqüència d’un terreny pobre i una orografia abrupta.

2) Com hem dit, les vinyes del Mas Arboset —i, en general, les de tot el Bages— es troben encerclades pel bosc. No sempre ha estat així. És ben fàcil intuir-hi la presència de la vinya fins al capdamunt dels turons que l’envolten, com delaten les espones de pedra que encara coronen el terreny completament abancalat. L’avantatge d’aquest abandonament productiu és que els pins, el romanins, les farigoles o els fonolls afegeixen una intensa riquesa aromàtica a les propietats innates del raïm d’aquestes terres. Al qual cal sumar-hi les aportacions d’un altre cultiu que ha acompanyat tradicionalment la vinya al nostre país: l’olivera. A la finca n’hi ha exemplars de més de tres-cents anys, també de diverses varietats: corbelles, veres i verdals.

3) Les tines de pedra seca de la vall del Flequer són un patrimoni rural històric únic a Europa. Integració en el paisatge i economia de recursos són valors en què aquestes construccions excel·leixen. Sense por d’exagerar, com milers d’anys abans altres humans havien fet en coves i balmes a través de les pintures rupestres, podem afirmar que aquests cups són autèntiques obres d’art, tan simples com belles.

Fruit de tot això, a les acaballes del 2013 Abadal va presentar un primer vi de tina. Apadrinat per Josep Roca (sommelier del Celler de Can Roca, que va saludar la iniciativa i l’esforç per treure partit de les especificitats de la DO Pla de Bages tot respectant els orígens de llur cultura vitivinícola), l’experiment de Valentí Roqueta i l’enòleg del celler Abadal, Miquel Palau, tindrà continuïtat.

Descubat del vi de tina Abadal

El sommelier Josep Roca, l’enòleg Miquel Palau i el propietari del celler Abadal, Valentí Roqueta, el dia del descubat del vi de tina del Mas Arboset. De producció molt limitada, aquest vi permet fer-se una idea força precisa de la qualitat de la producció dels viticultors catalans fa cent cinquanta anys.

La mateixa continuïtat que tindran, esperem, les tines de la vall del Flequer. Tornant a l’inici, deixeu-me que insisteixi en l’interès d’aquestes construccions on fermenta el most. Només als termes de Mura, Talamanca i Rocafort es conserven més d’un centenar de cups de pedra en sec que són testimoni de l’època d’esplendor de la vinya i el vi del Bages (especialment entre els anys 1860 i 1890, quan a Europa la fil·loxera ja feia estralls i al Bages encara no havia arribat). Gairebé la meitat d’aquestes tines —formant conjunts impressionants— es concentren a la vall del Flequer. El relleu accidentat i les difícils comunicacions per l’aïllament d’aquestes terres van determinar la feina dels pagesos locals, que plantaren ceps als vessants més inhòspits de les muntanyes i se les hagueren d’empescar per resoldre el problema del transport de la verema. En un moment de gran demanda, les tines i l’obtenció del vi a peu mateix de vinya van ser la solució.

Quant a les seves característiques, l’estructura dels cups de pedra seca sol ser de forma cilíndrica, feta amb pedra i morter de calç, revestida per dins amb rajoles o cairons de ceràmica envernissats. La capacitat oscil·lava entre els 5.000 i els 31.000 litres (la mitjana era d’uns 10.500). El raïm, una vegada s’havia collit, es transportava a les tines on s’aixafava sobre les posts o brescat. Una persona o més trepitjaven el raïm agafats d’una corda que es penjava del sostre de la construcció. El most s’escolava a través del brescat i, quan la tina començava a omplir-se, s’iniciava la fermentació alcohòlica. El que quedava del gra de raïm, la brisa, es podia abocar al dipòsit —o no—; d’una manera o d’una altra, s’aconseguien vins blancs, rosats o negres. En acabat, un cop el most havia esdevingut vi (tres setmanes després si fa no fa), les tines es buidaven per baix a través de la boixa.

Si voleu veure-les, hi ha una ruta senyalitzada [consulteu la pàgina d’itineraris del Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l’Obac] que us ajudarà a localitzar-ne algunes i a interpretar-les. És un món fascinant.

Tines de Talamanca

Les tines dels Tres Salts o de Talamanca són un conjunt de set cups circulars perfectament conservats. Se’n pot observar l’estructura sencera perquè les barraques adossades a cada construcció, llevat d’una, van ser enderrocades.

Pratdip-Tivissa-Vandellòs: el punt d’equilibri

dilluns, 10/06/2013

M’agrada pensar que, sovint, els indrets que es troben entre pols d’atracció importants (parlo, com no, en termes turístics) són nius de sorpreses molt agradables. Passa una mica com amb les perifèries urbanes o metropolitanes, tan blasmades —majoritàriament amb raó— i tan interessants des de molts punts de vista. Però no us espanteu que no me n’he anat a cap abisme. Més aviat tot el contrari… L’única pega que té la zona de què us parlaré, si en té alguna, és que cau a mig camí entre Tarragona i les terres de l’Ebre, i entre la mar i la muntanya. És a dir, que és fàcil que hi hagueu passat de llarg mil vegades sense aturar-vos-hi. I això, creieu-me, és un error.

Com haureu vist pel títol, aquest apunt parla de tres municipis que són a cavall del Baix Camp i la Ribera d’Ebre. Dels tres, el més menut és Pratdip, però també és el que té el terme més trencat. Situat al vessant sud de la serra de Llaberia, el Prat (com es conegut popularment) va passar als annals de la literatura catalana fa unes quantes dècades de la mà de Joan Perucho i les seves Històries naturals. Perucho, en realitat, només va construir aquesta meravellosa novel·la a partir d’allò que el poble ja té: un castell mig enrunat, un nucli assentat entre barrancs i fonts —una mica més amunt s’alça el santuari de Santa Marina, en un entorn frondós sensacional— i una llegenda vampírica, la dels dips, que ha fet fortuna per la seva singularitat. Si voleu saber-ne més, feu cap al Centre d’Interpretació de la Serra de Llaberia, on teniu informació i històries per passar una estona deliciosa, com la del Geperut i la falsificació de monedes, o la de la fossa del Dimoni del barranc de les Burgueres… Atenció: sobretot si visiteu aquesta localitat amb mainada, no deixeu de cercar els dips que hi ha escampats pels seus portals i carrers, que us permetran recórrer els punts més interessants de la vila. Completar la gimcana té premi.

El santuari de Santa Marina, al terme de Pratdip, està en un indret d’abundància d’aigua i exuberància forestal.

El Centre d’Interpretació de la Serra de Llaberia dedica un espai a la divulgació de rondalles de la zona amb panells i audioguies (a dalt, il·lustracions que corresponen a la llegenda dels tresors amagats i a la història d’en Carrasclet).

Tivissa és un altre municipi interessant. I molt gran. Pertany a la Ribera d’Ebre, però el seu terme limita amb algunes poblacions del Priorat, del Baix Ebre i del Baix Camp. Així, a més de la vila de Tivissa (amb un nucli antic molt recomanable), el municipi comprèn els pobles de Llaberia, la Serra d’Almos i Darmós, l’antic castell i ermita de Sant Blai i l’antic lloc i castell de Banyoles, amb les restes del poblat ibèric del Castellet de Banyoles com un dels seus reclams principals. A diferència de Pratdip, doncs, el seu terme té dues parts molt ben diferenciades: d’una banda, les planes del Burgar i la cubeta de Móra, abocada a l’Ebre; i d’una altra, la serra de Tivissa i el seu contrafort central, batejat expressivament com la serra de la Creu. Per tota la rodalia hi veure àmplies extensions de conreus, bàsicament de secà, que produeixen un extens catàleg de productes (dels quals parlaré després).

El nucli antic de Tivissa estava completament encerclat per una muralla, de la qual avui resten diversos portals.

El tercer municipi és el de Vandellòs. Que no és tal, sinó de Vandellòs i l’Hospitalet de l’Infant. En efecte, aquest terme té un privilegi que el fa especialment atractiu: s’estén des del litoral fins a la muntanya sense solució de continuïtat. Però aquesta, en si, no és la seva gràcia principal. El que el fa singular és el fet de tenir a un tir de pedra una ciutat típicament turística (de turisme de sol i platja) com l’Hospitalet de l’Infant i un rosari de poblacions muntanyenques tan curioses com arrecerades per la serra dels Dedalts, que supera els 700 m d’altitud: Vandellòs, Masriudoms, Masboquera o els despoblats de Remullà i Castelló (on cada any s’hi planta un evocador pessebre vivent). Dels seus carrers estant no diries mai que ets a pocs quilòmetres de la façana marítima del Baix Camp. Per cert, a l’extrem sud de la costa de la comarca, encara dins del terme de l’Hospitalet, hi trobem el raval de pescadors de l’Almadrava. Un nucli que també ha viscut el seu particular boom urbanístic, però que conserva l’aire mariner de quan era centre d’operacions dels tonyiners de la zona.

El litoral de l’Hospitalet de l’Infant, que inclou trams verges com el de la platja del Torn, contrasta amb l’interior del municipi, de clar perfil muntanyós (foto: Depositphotos).

I aquí enllaço amb el títol del post. Per mi, això ja ho he comentat, el punt d’equilibri d’aquest territori (que desenvolupa conjuntament un pla estratègic, el MIDIT, en quatre eixos: turisme, agroalimentació, energia i col·laboració público-privada) és la seva situació geogràfica. Però també la seva mediterraneïtat elemental. Quins són els cultius de la gastronomia mediterrània? Doncs aquí els teniu tots.

L’oli és present a tot arreu. De fet, n’hi ha de diverses varietats. Segurament, la més abundant és l’arbequina, a partir de la qual es fa la producció sota DOP Siurana de la zona. Però també hi ha reguer, salivenca… tot un univers de possibilitats i gustos que passa per les cooperatives d’aquests pobles. Si voleu entendre de manera senzilla i amena, in situ, com és el procés d’elaboració de l’oli, heu de fer cap al Molí de Vandellòs. Allà no tan sols coneixereu l’espai i la maquinària original del trull, avui Centre d’Interpretació de l’Oli, sinó que podreu veure com funcionava (tot està en perfecte estat de conservació) i fins i tot escoltareu els testimonis dels darrers moliners tradicionals de la contrada, amanits amb panells informatius, sonoritzacions, audiovisuals i petites instal·lacions. La visita, si voleu, pot finalitzar en la seu de la cooperativa actual per veure el procés modern de l’oli i rematar-la amb un tast d’aquest excel·lent producte. De debò que val la pena.

Al Molí de Vandellòs podem aprendre tot el procés tradicional de l’obtenció de l’oli verge en les mateixes instal·lacions on es produïa fins fa pocs anys, avui museïtzades.

El vi és un altre dels cultius que et trobes a cada raconada. Fet i fet, en aquests tres municipis es produeix vi de dues DO diferents: Tarragona i, la majoria, Montsant. No en sóc un gran expert, però sabeu que la de Montsant és una de les denominacions d’origen catalanes amb una efervescència més interessant. I puc donar fe que un gran nombre de productors s’hi escarrassen. A la zona hi trobareu cellers com Serra de Llaberia, Cedó Anguera, Anguera Domènech, Joan d’Anguera, Solà d’Ares, Aibar 1895, Mas d’en Canonge o Mussefres (marca de la cooperativa de la Serra d’Almos, que ja he citat). Tots ells fan vins, sobretot negres, molt interessants, concentrats, amb varietats de garnatxa, ull de llebre, samsó (carinyena) i altres, aconseguint una gran variabilitat de resultats a causa de les diferències que experimenta el territori —i el clima— en àrees reduïdes. Alerta, en aquesta ocasió, als vins dolços que s’hi fan, que han obtingut històricament un important reconeixement internacional.

Per completar la terna mediterrània, a l’oli i al vi convindria afegir-hi el blat. Sembla ser que històricament se n’havia cultivat (per exemple, a la Figuerola, on avui s’ha instal·lat un hotel resort amb pitch & putt), tot i que ara gairebé no se’n veu. Però em permeto de remarcar que en aquesta zona es produeixen, i en abundància, avellanes, cireres, tota mena d’hortalisses… i peix. Sortint de les muntanyes, és recomanable deixar-se seduir per un altre món, que combina molt bé amb l’anterior: el mariner.

L’Hospitalet de l’Infant és una població litoral ben aprofitada. No té la tradició pesquera de les veïnes Cambrils o l’Ametlla de Mar, però sí que treu pit de la captura tradicional de la tonyina a la zona (pareu esment a les Jornades que se celebren cada any a la primavera) i sap treure partit d’aquesta situació propera i distant alhora dels grans centres de producció de peix. Perquè el que sí que té l’Hospitalet és una interessant oferta nàutica, complementària de la de Salou. I on hi ha vaixells i patrons, hi ha bona gastronomia. Preneu nota de quatre referències que no us decebran: el mateix restaurant Nàutic (situat al port esportiu), el restaurant Sal Grossa (que té de xef una jove promesa amb ganes d’arribar lluny), l’Hotel Sancho (amb un restaurant gormand destacable) i l’Espai Gastronòmic Deviteca (amb botiga de menjars de qualitat per emportar i una agenda de tallers per als més sibarites). Potser us ve de gust anar-hi, oi? Si és així, encara un parell d’allotjaments…

Primer, per a parelles. Mas Mariassa, un hotel gastronòmic protegit per la serra de Llaberia a poc més d’un quilòmetre endins de Pratdip. No és perquè hi tinguin el Descobrir a l’entrada, però aquesta masia rehabilitada està pensada per fer-hi un parèntesi, entre bona cuina amb producte local, aigua regeneradora i molta natura… És un projecte personal del Francesc i la Raquel, i es nota en els detalls que trobareu per tot l’establiment [vegeu-ne el capítol dedicat al llibre Tresors rurals].

I per a famílies, al poble de Vandellòs, Cal Barceló, una casa pairal plena d’encant que es lloga sencera. Gràcies a l’entusiasme de la Maria, totes i cadascuna de les estances  de la casa—rehabilitades amb sensibilitat per treure el màxim profit de l’arquitectura original de l’edifici: rajoles hidràuliques, bigues de fusta, mobles i parament antics, etc.— són un modest però sincer homenatge al municipi i a la família que hi va viure. Dóna gust descansar en un indret on es respecta la cultura!

El típic paisatge de la serra de Llaberia, amb els cingles, els boscos, les terrasses i els cultius, des de la finestra d’una de les habitacions de Mas Mariassa.

L’Hospitalet de l’Infant deu el seu nom a l’antic hospital fet construir per l’infant Pere d’Aragó al segle XIV, que resta dempeus al centre de la població.

Experiències al voltant del vi

dijous, 26/05/2011

Heu sopat mai amb els ulls embenats mentre els cambrers juguen amb els vostres sentits? Heu elaborat alguna vegada un brandi al vostre gust combinant diverses collites? Heu tingut l’oportunitat de comprovar que el maridatge de formatges i vins és tot un encert? Què us suggereix la possibilitat de gaudir d’un bon vi tot escoltant en directe un duet de música clàssica?

Com sabeu, l’enoturisme és una opció que arreplega cada cop més adeptes. Molts catalans el van descobrir amb l’estrena de la pel·lícula Entre copas, però el cert és que al nostre país fa anys i panys que alguns cellers i una colla de dinamitzadors turístics hi treballen. Convé saber que els pioners d’aquestes activitats a casa nostra són al Penedès. Tan sols cal visitar el web d’Enoturisme Penedès per comprovar la quantitat i qualitat de propostes que s’hi poden fer. I és que aquesta comarca no deixa de ser un dels principals territoris vitivinícoles del país, és molt pròxim a Barcelona i té unes condicions ideals per a la pràctica de l’enoturisme per la seva diversitat geogràfica (des de ran de mar fins a serralades mitjanes que ronden els cinc-cents metres d’altitud).

La principal expressió de tot plegat és Bodegas Torres, una de les empreses vitivinícoles més importants del món. Torres té en propietat a Europa i Amèrica vora dues mil cinc-centes hectàrees de vinya, d’on surt el 30% de la seva producció (la dels vins de finca). Tot aquest raïm és conreat seguint un gran respecte pel medi, atès que l’empresa té entre les seves prioritats l’harmonia amb la natura. Per aquest motiu, practiquen una viticultura integrada, depuren totes les aigües residuals i participen activament en la conservació i la replantació de boscos, així com en la preservació, per exemple, de l’àguila cuabarrada, a més d’invertir en energies renovables i estudiar l’aprofitament de la biomassa de la vinya. Tot plegat fa, del passeig per les seves finques (al nostre país en tenen cinc, la majoria al Penedès, però també al Priorat i a la Conca de Barberà, on destaca la de Milmanda) una autèntica experiència d’aproximació a la natura i a la cultura vitivinícola.

Eurocore HiScan PM3

El Centre de Visites de Torres es troba a Pacs del Penedès, a la finca Mas la Plana, d’on surt un dels vins negres més prestigiosos de la marca.

Fa uns dies vaig poder gaudir d’una mostra del Vip Tour Torres Experience i dono fe que és una sorpresa. Al seu Centre de Visites de Pacs del Penedès, Torres convida a viure sensacions que fusionen diversos sentits. Una de les propostes porta per nom «Aromes de música», l’apuntava al principi d’aquest post. Es tracta de la degustació en espais diferents (un jardí, el petit museu de la Fundació Torres, etc.) de tres vins distints amenitzada per músics, que interpreten composicions que concorden amb el caràcter dels vins. Una altra és la pròpia visita en trenet turístic a la finca Mas la Plana, que inclou el passi d’un vídeo de presentació, l’accés al celler, a la zona de descàrrega de raïm, a la planta d’embotellament i l’entrada al Túnel de les Estacions, una activitat que resumeix ens uns pocs minuts tot el cicle de la vinya a través d’imatges, sons i olors.

Hi ha moltes més propostes i tallers, que serien llargs d’explicar, per tant suggereixo a tots aquells que us sedueix l’enoturisme que entreu directament al web i remeneu per organitzar-vos la visita a la vostra mida. I ja m’ho explicareu!

IMG_6099.JPG

El ‘blind dinner’ és una experiència sensorial. Sopar amb els ulls embenats intensifica les flaires i els gustos.

IMG_6094.JPG

Torres ofereix també la possibilitat de crear un brandi personal a partir de la selecció de conyacs diferents.

1_7_88842_FOT_300.jpg

El celler Waltraud va ser inaugurat fa tres anys seguint criteris biodinàmics per tal de minimitzar l’impacte de l’activitat vitivinícola de Torres al Penedès.

110509_MasRabell2.jpg

El jardí de varitetats del Mas Rabell de Fontenac, una altra de les propietats de Torres al Penedès (Sant Martí Sarroca), acull 250 varietats de raïm, una de les representacions més importants del món.